Avrupa Birliği (AB), sürüş güvenliğini artırmak ve ileri yaş kaynaklı trafik kazalarını azaltmak amacıyla ehliyet kullanımına yönelik önemli bir düzenleme hazırladı. Milyonlarca sürücüyü ilgilendiren yeni karara göre, B sınıfı ehliyetlere ilk kez yaş sınırı getiriliyor. Bu düzenleme, belirli bir yaşın üzerindeki sürücülerin trafiğe çıkışını fiilen sonlandıracak önemli değişiklikler içeriyor.
İLK UYGULAMA İSPANYA'DA BAŞLIYOR
İlerleyen yaşla birlikte sürücülerde görülen refleks kaybı, dikkat dağınıklığı ve sağlık sorunları, trafik kazalarının en önemli nedenleri arasında gösteriliyor. Her yıl 1,2 milyondan fazla insanın hayatını kaybettiği trafik kazalarının büyük bölümünün insan hatasından kaynaklanması, yetkilileri yeni önlemler almaya yöneltti.
Bu kapsamda Avrupa Birliği, ilk adımı İspanya'da atarak B sınıfı ehliyetler için üst yaş sınırı uygulamasını hayata geçiriyor. 15 Temmuz itibarıyla başlayacak olan yeni düzenlemeye göre, 75 yaşın üzerindeki sürücüler, ağırlığı 3500 kilogramı aşmayan binek araçları kullanmalarına olanak tanıyan B sınıfı ehliyetlerini yenilemek için başvuru yapamayacak. Bu karar, 75 yaş üstü sürücülerin aktif olarak trafiğe çıkmasını engelleyecek.
Ayrıca İspanya, mevcut durumda 70 yaşından sonra her iki yılda bir zorunlu olan "sağlık kontrolü" şartını da 65 yaşa indirecek. Bu adımla, sürücülerin sağlık durumlarının daha erken ve daha sık aralıklarla kontrol edilmesi hedefleniyor. Alınan bu kararın 2026 yılına kadar tüm Avrupa ülkelerinde yaygınlaşması bekleniyor.
TÜRKİYE'DEKİ MEVCUT DURUM NE?
Avrupa Birliği'nde alınan bu kararlar, trafik mevzuatının önemli bir bölümünü AB ile uyumlu hale getiren Türkiye'yi doğrudan etkilemeyecek. Türkiye'de şu anda sürücüler için bir üst yaş sınırı bulunmuyor. Ancak mevcut düzenlemeler, ileri yaştaki sürücüler için bir dizi ek denetim öngörüyor.
Türkiye'deki Karayolları Trafik Yönetmeliği'ne göre, sürücüler 65 yaşından sonra trafiğe çıkabilmek için ilave sağlık kontrollerine tabi tutuluyor. Özellikle 80 yaşını aşan ehliyet sahipleri için ise her iki yılda bir kez yetkili sağlık kurumlarından "sürücülüğe engel bir durumu olmadığına" dair sağlık raporu alınması zorunlu kılınıyor. Bu raporu alamayan veya sağlık durumu elverişli bulunmayan kişilerin ehliyetlerine el konuluyor. Dolayısıyla, AB'nin yeni adımları Türkiye'de hemen uygulanmayacak olsa da, ileri yaş sürüş güvenliği konusu ülke gündemindeki yerini korumaya devam ediyor.