Sağlık Bakanlığı’nın afet ve acil durumlarda yurt dışında yürüttüğü sağlık yardımları ve operasyonları: Uzm. Dr. Yeşim Ünal; ’’Pakistan’da meydana gelen sel felaketi akabinde Bakanlık olarak her türlü malzeme ile birlikte uçakla afet bölgesine gidildi.Ancak afet bölgesinde karayolu yoktu.Pakistan’a gönderilen ekipte göz ve cildiye uzmanı yoktu.Çünkü bu branşların ihtiyaç olabileceği düşünülmemişti. Orada tecrübe edildi ki, sel felaketi sonrası en çok aranan branşlardan oldu.’’Akıl tecrübeye muhtaçtır’’ sonrası felaketler için hesabı, gereken ders alındı.Afet çalışmalarında kültüler farklılık önem arz eder. Şöyle ki; İran’a giden erkek doktor kadın afetzedelere müdahale etmek isterken farklılık ortaya çıkabilir. Gidilen bölgenin hassasiyetlerinin önceden doğru olarak bilinmesi lazımdır.
          Kurumsal afet eylem planlaması ve acil durum yönetimi : Giresun Devlet Hastanesi Sivil Savunma Uzmanı Ertuğrul Yalçın :’’ Hastanelerin sivil savunma tedbirleri açısından çok önem arz ettiğini ve bu noktada yapılan planların uygulanabilir olmasının olası afetleri en az zararla atlatılmasına katkı sağlayacağı aşikardır’’
       Temel afet eğitimleri, eğitimlerin sürekliliği ve uygulanabilirliği: (YAKUT) Hasan Çelen : ‘’Şimdi yangın olsa, deprem olsa ne yaparsınız? Çocuklar ne yapacak? Özürlüler ne yapacak? Başta risk bulursanız hatayı en ucuz yolla çözersiniz.Senaryolar genelde hep gündüz odaklı yapılıyor.Afetler her zaman gündüz olmaz.gece olur, yazın olur, kışın olur…’’
       Eğlen –Öğren –Uygula – Uygulat: ( Depremlere, yangınla karşı bilinçlendirmede Çorum modeli): Mahir Odabaşı : ’’Olası doğal afetlere hazırlık için bilinçlenme ve korunma başta gelmektedir.En başta gelen muhatabımız geleceğin teminatı olan öğrencilerimizdir. İdareci ve öğretmenlerimizin afet bilinçlenmesinde örnek olmasıyla, öğrenciler ana sınıfından itibaren yapılacak eğitimlerle çok farklı konuma gelebilirler.Gelişmiş ülkelerde afetlere karşı yapılan eğitim bu tarzdadır.Tabi bu arada genel manada kamuoyunun oluşması için yazılı ve görsel medyadan en üst seviyede istifade edilmelidir.Biz bunu Çorum’da başardık.istisnasız tüm mahalli basınımızda her gün deprem, yangın vs. konularında makale, şiir, haber yayınlanıyor.Verilmek istenilen mesaj berberdeki, marketteki, fabrikadaki, kahvendeki vatandaşa kolayca ulaşıyor….’’
          Eğlen : Ana sınıfından itibaren başlayacak afet eğitimlerinde; çocukların sıkılmaması ve öğrendiklerinin akıllarında kalması için, oyunlaştırılarak verilmesi.
          Öğren: Çocuklarla oyun oynayıp eğlenirken, aynı zamanda temel afet bilincinin de öğretilmesi.Deprem anında sınıfın ortasında, cam kenarlarında, TV altında dururken, bilinçli öğrencilerin yuh çekmesi… tersinde ise alkışlaması…
         Uygula :Çocukların eğlenerek öğrendikleri afetlere hazırlık eğitimini, ders sonunda toplu olarak uygulaması.Deprem öncesi, anı, sonrası yapılması gerekenler ve enkaz altında kaldığında nasıl davranması gerektiğini uygulanması
   Uygulat:Çocuklar eğlenerek öğrendiklerini okulda uygulayarak, akşam eve gidince de aile boyu tatbikat yapılarak, afet konusunun ev de gündem oluşturması. Okulda öğrendiklerini ev de var mı diye sorgulaması İkinci gün öğretmenin sorması…
Bu uygulamanın olumlu sonuç vermesi için :
  1. Yapılan faaliyetlerin basında mutlaka yer alması. Çocuklar ve aileleri için tatbikat resimlerin anı oluşturması ve unutulmaması.
  2. Afetlerle ilgili şiir, makale, resim, karikatür vs. ile basında sürekli kamuoyu oluşturulması.Verilecek ödüllerin cazip olması.
  3.  Bu tür programlara yetkililerinde zaman zaman katılımının sağlanması. Afet tedbirlerine öncelikle yöneticilerin uyması.
  4.  Okullarda yapılan deprem, yangın tatbikatları için ödenek ayrılması. Çocuklara yönelik mini erzak dağıtımı tatbikatlarının düzenlenmesi.
  5. Sivil savunma uzmanlarının daha aktif hale getirilmesi.Bilgi,tecrübe,deneyim olan personelin mutlaka değerlendirilmesi. Motive edilmesi…
  6. Çocukları etkileyecek görsel küçük de tedbirler.(Florsalların sabitlenmesi, saçak altında durmayınız yazısı gibi.)
  7. Depremlerin veya mahallinde yaşanan diğer afetlerin (yangın-sel…) olduğu yerlere yönelik sivil savunma uzmanın koordinatörlünde geziler düzenlenmesi. Kesinlikle fayda sağlayacaktır…
  8. Aday öğretmenler veya aday diğer memurlar için düzenlenen hizmetiçi programlarına doğal afetlerin de dahil edilmesi ve bu dersin sivil savunmacı tarafından verilmesi.
   ‘’ En iyi okul,tecrübedir ancak okul masrafı biraz fazladır’’ hesabı; MARMARA’DA YAŞANAN DEPREMLERDEN - İSTANBUL’DA CAN ALAN SELLERDEN – RİZE’DE OLAN HEYALANLARDAN – ANKARA’DA MEYDANA GELEN PATLAMALARDAN CİDDİ MANADA DERS ALANLAR, GELECEK ADINA KAZANIRLAR…! "