Milli Eğitim Bakanlığı, okul kantinleri ve yemekhanelerde gıda güvenliğini artıracak yeni bir dijital sistemi devreye almaya hazırlanıyor. 2026-2030 İklim Değişikliği Eylem Planı kapsamında hayata geçirilmesi planlanan uygulamayla, öğrencilerin tükettiği gıdalardan içme suyuna kadar birçok alanda denetim ve güvenliğin güçlendirilmesi hedefleniyor.
Kantin ve yemekhanelerde soğuk zincir takip edilecek
Milli Eğitim Bakanlığı, iklim değişikliği ve küresel kuraklık risklerine karşı okullarda sağlıklı yaşam koşullarını güçlendirmeyi amaçlıyor. Bu kapsamda kantin ve yemekhanelerde, artan sıcaklıkların yol açabileceği gıda güvenliği risklerine karşı soğuk zincir dijital takip sistemi kurulacak.
Yeni sistemle birlikte okul kantinleri ve yemekhanelerde gıdaların saklama ve sunum süreçlerinin daha güvenli hale getirilmesi planlanıyor. Böylece öğrenci, öğretmen ve eğitim çalışanlarının sağlıklı gıdaya erişiminin desteklenmesi amaçlanıyor.
Okul menülerinde sürdürülebilir ürünler öne çıkacak
“Okulumda Sağlıklı Besleniyorum Programı” kapsamında güvenilir gıdaya erişim ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarının yaygınlaştırılması hedefleniyor. Bakanlık, okul menülerinde karbon ayak izi düşük, bölgesel ve mevsimsel ürünlerin önceliklendirileceği Sürdürülebilir Menü Yönetim Sistemi tasarlayacak.
Kantin ve yemekhanelerde tuzsuz diyet menü seçenekleri de oluşturulacak. Böbrek rahatsızlığı ve alerjik hastalığı bulunan öğrencilerin ihtiyaçları dikkate alınarak daha güvenli ve kapsayıcı beslenme seçeneklerinin sunulması planlanıyor.
Kişisel matara kullanımı yaygınlaştırılacak
Öğrencilerin temiz içme suyuna ambalajsız ve sağlıklı şekilde erişebilmesi için okullarda yüksek filtrasyonlu su pınarları yaygınlaştırılacak. Bu uygulamayla hem sağlıklı suya erişimin kolaylaştırılması hem de ambalajlı su tüketiminin azaltılması hedefleniyor.
Bakanlık, çelik veya cam materyalden üretilmiş kişisel su termoslarının kullanımını da teşvik edecek. Bu sayede okullarda su tasarrufu bilincinin artırılması ve sürdürülebilir tüketim alışkanlıklarının güçlendirilmesi amaçlanıyor.
Okullarda hava kalitesi ve ısı konforu iyileştirilecek
Eylem planı kapsamında okullardaki kapalı alanlarda doğal havalandırma ile temiz hava sirkülasyonunun sağlanması hedefleniyor. İç ortam hava kalitesinin artırılması için özellikle büyük ölçekli eğitim kurumlarında yeni takip sistemleri kurulacak.
10 bin metrekare üzerindeki kurumlarda hava kalitesi ölçüm ve uyarı sistemleri devreye alınacak. Sınıflarda aşırı sıcak ve soğuğa karşı ısı konforunu artırmak amacıyla gölgeleme ve bina düzenlemeleri yapılacak.
Öğrencilere iklim ve gıda hijyeni eğitimi verilecek
Milli Eğitim Bakanlığı, öğrenci, öğretmen ve velilere iklime uyum, erken uyarı ve gıda hijyeni konularında eğitimler verecek. Bu eğitimlerle okullarda hem afet ve iklim risklerine karşı farkındalık oluşturulması hem de sağlıklı beslenme davranışlarının geliştirilmesi hedefleniyor.
Mevsimsel ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarının yaygınlaştırılması da planın önemli başlıkları arasında yer alıyor. Bakanlık, bu çalışmalarla eğitim ortamlarının iklim değişikliğine daha dayanıklı hale getirilmesini amaçlıyor.
Okullarda sıfır atık uygulamaları güçlendirilecek
Bakanlık, yeşil okul uygulamaları kapsamında çevresel sürdürülebilirliği artıracak yeni adımlar da atacak. Bu kapsamda okullarda sıfır atık yönetimi, su verimliliği, biyoçeşitliliğin korunması ve çevre farkındalığına yönelik uygulamalar hayata geçirilecek.
Okullarda yağmur suyu hasadı, gri su kullanımı ve kompost sistemleri yaygınlaştırılacak. Ayrıca okul bahçelerinde agroekolojik yöntemler uygulanacak ve başarılı örneklerin paylaşılması için Bakanlığın dijital platformlarında Yeşil Okul İyi Örnekler Portalı oluşturulacak.



