Kocaman bir sahne düşünün doğaçlama ama konusu belli bir oyunun içindesiniz. Roller belli ama gidişat belli değil tam bir belirsizlik işte yöneticilik bu senaryosuz oyuna ruh katan kişidir. Aslında biraz sanat, biraz da bilim diyelim biz bu işin adına……
 
YÖNETİCİ OLDUNUZ ŞİMDİ NE YAPMALISINIZ?
Aptal bir insan, kendisine hiçbir yarar sağlamadan hatta bazen zarara uğrayarak başka bir insan yada insan topluluğuna zarar veren kişidir.
İş hayatında yöneticilik uzaktan göründüğü kadar kolay değil. Elbette bu işin de kuralları var. Bu kuralların ne kadarına uyabilirseniz yöneticiliğiniz de o kadar uzun sürer! Aptalca davranarak hem ömrünüzü kısaltır, hem de kariyerinize problemleri dost edinmiş olursunuz.
Süpermen tekrar hayatımızda kaslı vücudu, muhteşem güçleri onu tüm insanlardan ayıran doğaüstü güçleri ile, öncelikle iyi bir yönetici olmak istiyorsanız Süpermen olamayacağınızı çok iyi bilmeniz gerekmekte, o sadece filmlerde olur. Süpermen olduğunuzu düşündüğünüz an aptal yönetici olmuş durumdasınızdır. Son yenilikler ve doğruluğu kanıtlanmış yönetim tekniklerini bir köşeye bırakın, siz kendi yönetim tekniklerinizi oluşturmaya çalışın.
Yöneticinin başarısı, çalışma ekibinin firma amaçları doğrultusunda çalışmalarına; bilgi, yetenek ve güçlerini tam olarak bu doğrultuda harcamalarına bağlıdır. Çok önemli bir nokta kaliteli yönetici ekibi hareketlendirendir. Kendini ekibin içinden ayrı görmeyen ekibiyle mesai süreci boyunca hayatı paylaşandır.Yukarıdan bakan ve sürekli olarak kendini üstün gören ve bunu ekibine statükolarla benimsetmeye çalışan kişiler yönetici olamaz. Bu eski kafalı yöneticiler aptal yöneticidir.
Yönetici aslında duyguları yönetendir yoğun iş temposu içinde şunu asla unutmayın insanlar para için işe başlarlar, ancak duygularıyla çalışanlar çalışanların duygularını yönetebilmek, onları işin içine katabilmek çok önemlidir. Unutmayın çoğu zaman çalışanlardan fedakarlık isteyebilirsiniz, bunu sadece sizin için yapar.
Sen mükemmelsin akıllısın, tüm çalışanların senin gibi olmak istiyor. Bu satırları okuduğun bir çok kitap sana bu yönde gazlamada bulunur. Öncelikle iyi bir yönetici olmasını istiyorsanız bunun gibi aptalca varsayımlardan kurtulmalısınız. Sizin de hatalarınız yanlışlarınız olacaktır. Önemli olan bu yanlışlıkları sizin önceden görüp tekrarlamamızdır.
APTAL yönetici rutini seçer raporlar (yerli yersiz) her aklına geleni anında yapmak ister. Eğer bir yönetici olarak sıradanlığı rutini ve başarısızlığı ödüllendirirseniz yararlı performansı yüksek olan çalışanlarınızın verimini düşürür ve bağlılığını azaltırsınız. Fazlasını sürekli beklemek güzeldir ama her zaman fazlası olmayabilir bu çalışanınızın kötü yeteneksiz olduğu anlamına gelmez değerlendirirken bunu da aklınızın bir köşesine yazın.
Aptal yönetici her şeyi kendi yapar çalıştığınız kurumun dışında nasıl bir hayat var görmek isterseniz görev dağılımını iyi yapmalısınız ve insanlara güvenmelisiniz. İyi bir iş yapan olmanız gerektiği kadar iyi iş yapanın yöneticisi olmayı öğrenmelisiniz.
Aptal yönetici eski kurallara devam eder her zaman patronunuzun dediği doğru değildir. Artık bir ortaklık söz konusu çalışanlar ve yöneticilerin ortaklığı aptal yönetici bunu bilmez ben ne dersem o dur der ama akıllı yönetici bu ortaklıktan fayda çıkartır. Korku salarak kimseye iş yaptıramazsınız işler istenildiği gibi gitmeyebilir korkutmak çalışanları tehdit etmek, acizliktir. Unutmayın sorun varsa patron da siz de yönetici olarak bu sorunun bir parçasısınızdır. Onları korkutmak yerine onlara sözde kalmayan bir güven verin.
 
KORKUN BENDEN DEMEYİN !
Kurallar neden vardır? Peki bu kurallara uyulması için ne yapılması gerekir. Siz eğer korkmuyorsanız çalışanlarınıza korku salamazsınız. Herkes tembel, kimse iş yapmıyor, kafalarına vurmak lazım anlayışı sizin tepki almanızı sağlar bu tepki direk iş sonuçlarınıza yansır ve bakmışsınız arkanızda ortak amaçlarınıza muhalif bir çok insan toplanmış.
Öncelikle iyi insan olmanız gerekir. Yönetsel statükolarla değil duygularla işe başlayın çalışanlarına karşı duyarlı yöneticiler her zaman başarılı olur.
Bu kararı yalnız ben verebilirimden çok, fikirlerinizde benim için önemlidir anlayışını çalışanlarınıza benimsetin.
Yönetici olarak çalışanlarınızın tepkilerini öngörmek ve bu doğrultuda davranmanız gerekir. Onları korkutmak yerine duygularına seslenin.
Bu iş zamanında bitmeli, yoksa kötü şeyler olur.
Hedefler tutmaz ise bu ay işine son vereceğim.
Ben yöneticiyim, bana akıl veremezsin.
İstersem hepinizi işten çıkartırım. vb..
Aslında bu tarz söylemler karşı tarafa verdiğiniz korkudan çok sizin bir takım korkular beslediğinizi gösterir. Korku gerçekçi olmayan bir çok kararın ve iş süreninin oluşmasını sağlar. Ters giden birtakım şeyler var ve sizin buna el koymanız gerekiyor bunu sopayla değil, beyninizle yapın diğer türlü rasyonel çözümler bulamazsınız. Korkunun hüküm sürdüğü organizasyonlarda sadece yöneticinin sesi duyulur.
Bu ortam bir süre sonra sizde öfke kontrol sorunu çıkartacaktır. Peki nasıl ?
Sürekli baskı kurarak iş yaptırırsanız bir süre sonra çalışana bu ortam normal gelecek ve sizin söylem ve davranışlarınızın hiçbir önemi kalmayacaktır. Bu da sizin yönetici olarak saldırganlaşmanızı ve öfke kontrolünde dengesizlikler yaşamanızı sağlayacaktır. Bu aslında her şeyin bittiğini sizin için zor bir sürecin başladığının bir göstergesidir. Sonuç olarak hem çalışanlarınızı başarısızlığa itecek hem de iş süreçlerinizi zor duruma sokacaksınız.
Yıllar önce çalıştığım bir firmada firma sahibi tüm personeli toplayarak bu ay hedefler tutmalı yoksa sırayla herkes teker teker işten çıkartılacak şeklinde sert bir konuşma yaptı. Aynı yıl içinde birden satışların arttığını gördük ve bu muhteşem artısı inceledik. Gerçek çok acıydı, satış yapmak için bilgi güvenliğine zarar veren yöntemler ortaya çıktı. Çalışanı çağırdık ve sorduk neden bunu yaptın. Cevap korku işten çıkarılma korkusu evet bu korku bazen yanlış olduğunu bildiğimiz ve asla yapılmaması gereken şeyleri çalışanın gözünde illegalleştirmesine neden olabilir.
 
İYİ BİR YÖNETİCİ SÜREÇİN İÇİNDE EKİP YÖNETİR. APTAL YÖNETİCİ İSE EKİBİ YÖNETMEZ, EKİP ONU YÖNETİR.
Neden bu kadar çok örgütlerin ekipleri ve onların başarısının önemli olduğunu düşünüyorsunuz? Bir takım kaynaşmış bir bütün halinde farklı hedefleri ve planları farklı insanlarla organize etmenin bir yoludur. Çok karışık gibi görünse de aslında bir o kadar da eğlenceli bir yapılanma.
Ekip dediğimiz kavram aslında kendi içinde dinamikleri olan ve bu dinamikler içinde yönetilen bir süreçtir. Etkili takım yönetimi çalışmaları hemen her alanında yöneticinin fonksiyonu oldukça önemlidir. Bir takım iki kişi gibi küçük veya tüm departmanlar veya şirketler gibi büyük olabilir. Bir projenin başarısı ekibi düzgün yönetmek ve ekip dinamiğini katmakla direk ilişkilidir. Ekip tercihlerini anlama bireysel, ekip ve örgütsel performansı geliştirmede kritik bir bileşenidir.
Ekip klasik tanımında ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelmiş çalışanlar olarak bilinse de aslında ekip ortak bir amaç doğrultusunda birbirini anlayan destekleyen birbirine karşı sorumlu birçok kişinin bir araya gelmesi olarak daha net bir şekilde tanımlanabilir.
Tam bu noktada yönetici ortak amacı belirleyecek olan kişidir. Bunu ancak duyguları yöneterek yapabilirsiniz. Takım çalışması fonksiyonunda yöneticinin fonksiyonu oldukça önemlidir.
Ekip yönetmek bir kuşu elinizde tutmaya benzer çok gevşek tutarsanız düşer ve kırılır çok sıkı tutarsanız zarar görür. Ekip içinde yönetici kuşu elinde tutandır. Bu nedenle sınırlarını iyi belirlemelidir.
Bir ruh ve sınır hastalıkları hastanesinde yüzlerce hastaya karşılık 3 güvenlik görevlisi gören hasta yakını güvenlik görevlilerinizden birinin yanına gider hiç mi korkmuyorsunuz bu kadar hasta bir olup size saldırırsa kaçarlarsa ne olacak güvenlik görevlisi cevap verir hanımefendi deliler birlikte hareket etmezler o nedenle herhangi bir sıkıntı yoktur.
Birçoğunuz yeni bir ekip kurma gibi şansa sahip olamazsınız. Mevcut ekibi yönlendirmek ve geliştirmek inanın çok daha zor bir süreçtir.
Güçlü bir ekibe sahip olmak istiyorsanız ekip üyesini çok iyi seçmeniz gerekmekte. Zira ekip sizin başarınız olacaktır. Başarılı bir çalışma ekibi kurmak için bu ipuçları ve fikirlerin tümünü kullanabilirsiniz. Bu aslında sizin de başarınızın bir göstergesi olacaktır.
Başarılı bir çalışma ekibi kurma konusunda ciddi misin?
Eğer ekibimizin başarısını sayısal olarak takip edemiyorsanız sorun büyük takım iyileştirme çabaları beklentileri kadar canlıysa bu canlılığı rakamlarla ifade etme konusunda siz de canlanmalısınız, çalışma ekiplerini başarı odaklı hale getirmek için neler yapmalısınız.
•Net beklentileri ifade etmelisiniz.
•Katılımcı lider olmalısınız.
•Farklı bakış açılarını ön plana çıkarmalısınız.
•Birlikte yüksek kaliteli kararlar alabilmelisiniz.
•Ekip üyeleri içinde aidiyet duygusunu geliştirmelisiniz.
•Açık iletişime inanmalı ve bu doğrultuda ilişkileriniz belirlemelisiniz.
•Ekip üyelerinin kendilerini eşsiz olarak görmesini sağlayan kendine güvenmelerini sağlayın.
•Kişilik çatışmalarına asla izin vermemelisiniz.
•Ekibin motivasyonunu sürekli yüksek tutmalısınız.
•Kendinizi ekibin bir parçası olarak görmelisiniz.
•Eğiten ve öğreten konumda olmalısınız. SİZ modelsiniz.