Yerel Haberler

İzmir'de kırmızı alarm: Hastaneler doldu, 11 ile 16 arası sokağa çıkan yanıyor

İzmir'de mevsim normallerinin 6 ila 12 derece üzerine çıkan aşırı sıcaklar nedeniyle hastanelerin acil servislerinde yoğunluk yaşanmaktadır. Afrika ve Basra kökenli sıcak hava dalgasının neden olduğu güneş çarpması, aşırı sıvı kaybı ve tansiyon dengesizliği şikayetleriyle Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi başta olmak üzere birçok sağlık kuruluşuna başvuranların sayısında belirgin bir artış gözlemlenmektedir.

Abone Ol

Türkiye'yi etkisi altına alan Afrika ve Basra kökenli sıcak hava dalgası, İzmir'de hayatı felç etme noktasına getirdi. Meteoroloji'nin "kuru fön rüzgarları" olarak tanımladığı hava olayı, nem oranını düşürerek hissedilen sıcaklığı tehlikeli seviyelere taşıdı. Mevsim normallerinin 6 ila 12 derece üzerine çıkan termometreler, özellikle kronik rahatsızlığı olanlar ve yaşlılar için ciddi bir tehdit oluştururken, kentteki hastanelerin acil servislerinde son günlerde yoğun bir artış gözlemleniyor.

Sıcak hava dalgası, sadece bunaltıcı bir hava durumu olmanın ötesinde, halk sağlığını doğrudan etkileyen bir krize dönüşmüş durumda. Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi Acil Servisi başta olmak üzere, kentteki birçok sağlık kuruluşuna güneş çarpması, aşırı sıvı kaybı ve tansiyon dengesizliği gibi şikayetlerle başvuranların sayısı gözle görülür biçimde arttı. Uzmanlar, bu olağanüstü hava koşulları karşısında vatandaşları hayati uyarılarda bulunarak önlem almaya çağırıyor.

Uzmanlar Uyardı: Bu Saatlerde Dışarı Çıkmak Hayati Risk Taşıyor

Sağlık otoriteleri ve meteoroloji uzmanları, sıcakların en tepe noktasına ulaştığı 11.00 ve 16.00 saatleri arasında sokağa çıkılmaması konusunda hemfikir. Özellikle bu saat diliminde dışarıda bulunmak, sıcak çarpması ve bayılma gibi ani sağlık sorunlarına davetiye çıkarıyor. Uzmanlar, zorunlu olmadıkça dışarı çıkılmamasını, bol ve açık renkli kıyafetler giyilmesini ve gün içinde aşırı fiziksel aktiviteden kesinlikle kaçınılmasını tavsiye ediyor.

Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi'nden Prof. Dr. Sedat Yanturalı, acil servislere yapılan başvurulardaki artışın endişe verici boyutlara ulaştığını belirtti. Prof. Dr. Yanturalı, "Sadece güneş çarpması değil, aşırı terlemeye bağlı sıvı ve tuz kaybı nedeniyle böbrek yetmezliğine kadar gidebilen ciddi vakalarla karşılaşıyoruz. Bu dönemde en temel ihtiyaç, doğru şekilde sıvı takviyesi yapmaktır," diyerek durumun ciddiyetine dikkat çekti.

Sıcak Çarpmasına Karşı En Etkili Yöntem: Sadece Su İçmek Yeterli Değil

Sıcak havalarda yapılan en büyük hatalardan biri, kaybedilen sıvıyı yerine koymak için sadece su içmektir. Prof. Dr. Sedat Yanturalı, terleme yoluyla vücudun sadece su değil, sodyum (tuz) gibi hayati elektrolitleri de kaybettiğini vurguluyor. Bu elektrolitlerin yerine konmaması, halsizlik, kas krampları ve bilinç bulanıklığı gibi sorunlara yol açabilir. Bu nedenle, sadece su içmek vücudun dengesini sağlamak için yetersiz kalmaktadır.

Peki, doğru sıvı takviyesi nasıl olmalı? Uzmanlar, ayran, şalgam suyu veya evde hazırlanacak çok az tuz eklenmiş su gibi içeceklerin, kaybedilen mineral ve tuzu geri kazandırmada çok daha etkili olduğunu belirtiyor. Sıcak çarpması belirtileri gösteren bir kişiye ilk yardım olarak ıslak havlu ile koltuk altı ve kasık gibi bölgelere soğuk kompres uygulanması ve kişinin vantilatörle serinletilmesi gerektiğini belirten Prof. Dr. Yanturalı, en doğru hareketin ise vakit kaybetmeden en yakın sağlık kuruluşuna başvurmak olduğunu vurguladı.

Kalp Hastaları Dikkat: Kavurucu Sıcaklar Kalbi Nasıl Zorluyor?

Aşırı sıcaklar, en büyük riski kalp ve damar hastaları için oluşturuyor. DEÜ Tıp Fakültesi Kardiyoloji Ana Bilim Dalı'ndan Doç. Dr. Mehmet Kış, vücudun ısı dengesini korumak için damarların genişlediğini, bunun da kan basıncında düşüşe ve kalbin kan pompalamak için daha fazla çalışmasına neden olduğunu açıkladı. Bu durum, özellikle hipertansiyon, kalp yetmezliği ve koroner arter hastalığı olan 65 yaş üstü bireyler için tehlikeli sonuçlar doğurabilir.

Doç. Dr. Kış, bu hasta grubunda olanların kullandıkları ilaçlara özellikle dikkat etmesi gerektiğini belirtiyor. İdrar söktürücü veya bazı tansiyon ilaçları, sıcak havayla birleştiğinde vücutta aşırı sıvı ve elektrolit kaybına yol açabilir. Bu durum, ciddi tansiyon düşüklüğü ve potasyum, magnezyum gibi minerallerin tehlikeli seviyelere inmesine neden olabilir. Ani başlayan nefes darlığı, göğüs ağrısı, şiddetli baş dönmesi veya baygınlık hissi gibi belirtilerde mutlaka bir hekime başvurulması ve ilaç dozlarının doktor kontrolünde yeniden ayarlanması gerekebilir.