Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji tüketimini ve karbon emisyonunu azaltan işletmelere yönelik Enerji ve Karbon Azaltımı Destek Programı’nı hayata geçirdi. Program kapsamında performans kriterlerini karşılayan işletmelere, enerji giderlerinin yüzde 30’u oranında ve 18 milyon lirayı aşan hibe desteği sağlanacak.
Enerji verimliliği sağlayan işletmeler desteklenecek
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin enerji verimliliğini artırmak amacıyla yeni destek programını devreye aldı. Enerji ve Karbon Azaltımı Destek Programı ile işletmelerin enerji tüketimini azaltması ve karbon emisyonlarını düşürmesi hedefleniyor.
Program kapsamında enerji yoğunluğu, spesifik enerji tüketimi veya karbon emisyon yoğunluğunu azaltan işletmeler performans esaslı olarak desteklenecek. Böylece enerji maliyetlerinin düşürülmesi ve düşük karbonlu ekonomiye geçişin hızlandırılması amaçlanıyor.
Enerji giderlerinin yüzde 30’u hibe edilecek
Başvurular arasından belirlenen performans kriterlerini karşılayan işletmelere, başvuru yapılan yıldaki enerji giderlerinin yüzde 30’u nakdi hibe olarak ödenecek. Destek, işletmelerin enerji verimliliği alanında elde ettikleri sonuçlara göre verilecek.
2026 yılı için program kapsamında sağlanacak azami destek tutarı 18 milyon 61 bin 775 lira olarak belirlendi. Bu tutar, her yıl yeniden değerleme oranına göre güncellenecek.
Karbon emisyonunu azaltanlara öncelik verilecek
2026 yılında Türkiye’nin ev sahipliği yapacağı COP31 İklim Zirvesi nedeniyle bu yıl karbon emisyon yoğunluğunu azaltan işletmelere öncelik tanınacak. Değerlendirmelerde, işletmelerin enerji ve karbon azaltımı performansı dikkate alınacak.
Program kapsamında sanayi sektöründen 10, ticari bina ve hizmet sektöründen 10 işletme olmak üzere toplam 20 işletme destek almaya hak kazanacak. Destekten yararlanacak işletmeler, yapılacak teknik inceleme ve doğrulama süreçlerinin ardından belirlenecek.
Başvurular e-Devlet üzerinden alınacak
İşletmeler başvurularını e-Devlet entegrasyonuyla çalışan Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi üzerinden elektronik ortamda yapacak. Başvuru sürecinde işletmelerin gerekli bilgi ve belgeleri sistem üzerinden iletmesi gerekecek.
Teknik inceleme ve doğrulama süreçlerinin tamamlanmasının ardından performans kriterlerini sağlayan işletmeler bütçe imkânları çerçevesinde desteklenecek. Bakanlık, destek sürecinin elektronik sistem üzerinden yürütüleceğini bildirdi.
Yatırıma ve performansa birlikte destek sağlanacak
Bakanlık, mevcut Verimlilik Artırıcı Proje Programı kapsamında enerji verimliliği yatırımlarına yönelik desteklerin sürdüğünü açıkladı. Bu programla enerji verimliliği yatırımlarının yüzde 30’una kadar ve 27 milyon lirayı aşan hibe desteği verilmeye devam ediliyor.
Yeni Enerji ve Karbon Azaltımı Destek Programı ile işletmeler hem yatırım sürecinde hem de yatırım sonrasında ortaya çıkan performans sonuçlarına göre destek alabilecek. Böylece işletmelerin rekabet gücünün artırılması, enerji giderlerinin azaltılması ve çevresel sürdürülebilirliğin güçlendirilmesi hedefleniyor.