YaylaHaber Çorum haber gazetesi

10.05.2021, 21:32

Pandemi Sürecinde E-ticaret ve Dijital Pazarlama

Artık pandemili bir yılı geride bıraktık. Hala içinde yaşadığımız sürecin ne olduğunu anlamaya çalışırken ve eski günlerimize dönüp dönemeyeceğimiz merak konusu iken, pandemi sürecinin hayatımıza getirdiği yeni değişimlerin, birer alışkanlık haline geleceği düşüncesindeyim. Yaşadığımız değişimler, aldığımız derslerle birlikte, bizi pandemi sonrası düzene taşıyacak değişimler olacak şüphesiz ki. Her ne kadar içinde yaşadığımız durumun dışına çıkıp, neler oluyor, biz ne yaşıyoruz diye bakmak ve anlamak zor olsa da pandemi sürecinin ekonomiden sağlığa, eğitimden psikolojiye, siyasete, sosyolojik ve kültürel yapımıza kadar pek çok unsuru etkilediği ve hatta değiştirdiği aşikâr. Bunu özellikle de ekonomi alanında ve veriler ışığında daha net görebiliyoruz. Çünkü bu süreçten en fazla etkilenen kesim, şüphesiz ki üreticiler ve tüketiciler oldu. Kısıtlamalar, kapanmalar derken tüketiciler olarak, piyasa ve pazar kavramları yavaş yavaş gündemimiz dışına çıkarken internet ve dijital dünya kavramları hayatımızın merkezine kaydı. Öyle ki bunca zamandır sanal dünyadan kendini sakınarak yaşamış kişiler bile artık yenildi ve ilk kez e-ticaret üzerinden alışverişle tanıştı. Bunu Ticaret Bakanlığına bağlı Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) verilerinden de görmekteyiz. Veriler oldukça dikkat çekici. Şöyle ki, 2019 yılında e-ticaret hacmi 136 milyar TL iken, bu rakam %66 artarak 2020 yılında 226,2 milyar TL’ye yükselmiş. Bir başka çarpıcı veri ise şu: 2019 yılında e ticaret üzerinden verilen sipariş adedi 1,36 miyar adet iken 2020 yılında 2,29 milyar adet olarak gerçekleşmiştir. Sadece bu iki veri, Türkiye’de ticaretin kalbinin artık dijital alışveriş mağazalarında attığını gösteriyor. ETBİS’te açıklanan en şaşırtıcı veri ise şu: e-ticaret platformlarını kullanan 55 yaş ve üzeri kişilerin oranı 2020 yılında %14 olarak gerçekleşmiş.

Verilerden de anlaşılacağı gibi tüketiciler olarak artık dijital mağazalarda alışveriş yapmayı sevmeye başladık. Belli ki konforlu ve kolay alışveriş yapmak hepimizin hoşuna gidiyor. Ancak yukarıda ele aldığımız verilerden şunu da görüyoruz ki, tüketim kalıplarımız başka bir yöne doğru evrilmektedir. Şöyle ki, iktisat literatüründe önemli bir kavram olan “doyumsuzluk”, çoğu aza tercih etmek olarak ifade edilir ve tüketicinin bir ürünün tüketiminde rasyonel davranması halinde maksimum faydayı elde etmesi bakımından önemli bir kavramdır. Ancak dijital platformlar vasıtasıyla ihtiyaçlarını gideren bir birey için doyumsuzluk kavramı artık, “bilinçsizce tüketme” davranışına karşılık düşmektedir. Nitekim bir birey alışveriş sitesine girdiğinde, kampanyalar, indirimler, hediyeler, fırsatlar derken, ihtiyaçlarının önemini ve önceliğini düşünmeden, kendisine sunulan bu tekliflere boyun eğmek durumunda kalmaktadır. Bu mücadelede bireyi engelleyen tek şey, geliri ya da bütçesi olsa da ödeme seçenekleri, bankaların sunduğu krediler ve ek hesaplar ne yazık ki alışveriş arzumuzu engelleyememektedir.

Elbette ki e-ticaret kolay, konforlu ve eğlenceli bir alışveriş imkânı sunmaktadır. Ancak dijital platformlarda en fazla yaşanılan sorun “güvenlik” sorunudur. Dolayısıyla bir siteden alışveriş yapmadan önce muhakkak sitenin güvenli olup olmadığının araştırması yapılmalıdır. Bu noktada nelere dikkat etmeliyiz, kısaca değinelim:

●Sitenin ETBİS’e (Elektronik Ticaret Bilgi Sitemi) kayıtlı olup olmadığı araştırılmalıdır. ETBİS’e kayıtlı e-ticaret sitelerinde, “ETBİS’e kayıtlıdır” şeklinde barkod logosu ya da ibaresi bulunur. 2017’den itibaren e-ticaret sitelerinin ETBİS’e kayıtlı olma zorunluluğu getirilmiştir ve bu, tüketicileri korumaya yönelik Ticaret Bakanlığının başlatmış olduğu bir güvenlik uygulamasıdır. Ayrıca, ETBİS üzerinden de sitenin kayıtlı olup olmadığını sorgulatabilirsiniz.

●Sitenin kurumsal açıklamaları mutlaka incelenmelidir.

●Gizlilik ve Kullanım Koşulları, Gizlilik ve Güvenlik Sözleşmesi, Mesafeli Satış Sözleşmesi ile Kullanım ve Hizmet Sözleşmesi e-ticaret sitesinde mutlaka yer almalıdır. Bu sözleşmeler alışveriş tamamlanmadan önce dikkatlice okunmalı, iade ve cayma hakları hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.

●Sitede iletişim bilgilerinin açık bir şekilde yer almasına dikkat edilmelidir.

●Sitedeki ürünlerin açıklamaları, ürün görselleri, varsa indirim oranları, fiyat ve KDV bilgileri açık ve anlaşılır olmalıdır.

●E-ticaret sitesi ile ilgili Google yorumlarından veya sitenin sosyal medya ağlarından yine site hakkında bilgi edinilebilir.

●Ödemede sanal kart ödeme sistemi tercih edilmeli, kart bilgilerinin paylaşıldığı ödemelerden uzak durulmalıdır.

Bu saydığımız genel hususlara dikkat ederek dijital platformlardan ihtiyaçlarınızı kolay ve güvenilir bir şekilde karşılayabilirsiniz.

E-ticaret, pandemi koşulları nedeniyle tüketiciler olarak hayatımızda daha fazla yer almaya başladı elbette, bunu yukarıdaki verilerde de gördük ancak e-ticaretteki hayret verici bu sıçrama üretici ve satıcı kesiminde de kendini göstermektedir. Yine ETBİS verilerine göre, 2019 yılında e-ticaret faaliyetinde bulunan toplam işletme sayısı 68.457 iken bu oran %275 artarak 256.861 işletme sayısına ulaşmıştır. Burada pandemi sürecinde firmaların dijitalleşmeye hızla yöneldiğin görüyoruz. Bu aslında kaçınılmaz bir şeydi, hatta pandemi koşulları bunu hızlandırdı. Çünkü geleneksel piyasalarda firmalar, “gelecek” problemi ile karşı karşıya kalmaya başlamışlardı. Ancak şunu da belirtelim ki dijital platformlardaki rekabet, geleneksel reel piyasalara göre daha hırslı yaşanmaktadır. Dijital pazarlamanın kurallarını iyi bilenler ve oynayanlar ayakta kalabilecek. Aksi takdirde Google’ın 4. 5. belki daha gerideki sayfalarında ancak yer bulabilmiş bir site olarak, tenhada kalmış bir dükkân misali, daha öteye geçemeyecek. Dolayısıyla e-ticaret uygulamasına geçen firmaların, binlerce e-ticaret firması ile rekabet yapmak zorunda kalacağını, daha doğrusu işinin pek te kolay olmayacağını belirtmek isterim. Dijital platformlara taşınan firmaların başarılı olabilmesi Google reklamları, Google analitik ve analiz sistemleri, web sitesi yönetimi, içerik oluşturma, dijital pazarlama, sosyal medya reklamcılığı ve daha birçok alanda kendini geliştirerek ilerlemesi ile ancak mümkün olabilecektir.

Pandemi sürecinde birçok işletmenin kapanma noktasına geldiğini, bazılarının ise ne yazık ki faaliyetlerine son verdiğini düşünürsek e-ticaret, firmalar için bir can suyu, bir çıkış yolu niteliğinde. Ancak yerel firmaların çoğunun hemen bir dijital platform satın alıp ticari faaliyetlerine oradan devam ederken, sayısız rakip firma ve hatta dev e-ticaret şirketleri ile karşı karşıya kaldığını göz önünde bulundurarak hareket etmesi gerekecektir. İktisat literatüründe “büyük balıkların küçük balıkları yutması” şeklinde bir kavram vardır. Ne yazık ki bu kavram 1800’lü yılların kapitalist dünyası için söylenmiş olsa da, bu gün daha acımasız bir şekilde kendini göstermektedir. Rekabetin tam olduğu e-ticaret alanında faaliyet göstermek isteyen firmalar, en ufak ayrıntılara ihtimam gösterilmeli, ürün ve hizmet kalitesinin yanında, web sitesi yönetimi, müşteri ilişkileri, kargo hizmeti gibi noktalarda heterojen bir yapı arz etmeli ve dijital pazarlamanın bütün olanaklarını kullanarak e-ticaret dünyasında yerini almalıdır.

Yorumlar (1)
Metin Ovaçin 1 ay önce
İnteraktif alışverişin ön plana çıktığı günümüzde gerçekten dikkat çeken bir makale. Eklemek istediğim bir konu da Google a reklam vererek yolsuzluk yapan firmalar bulunmaktadır. Faydali bilgiler için çok teşekkür ederiz Hamiyet Hanım.
18°
az bulutlu
Namaz Vakti 22 Haziran 2021
İmsak 03:04
Güneş 05:03
Öğle 12:47
İkindi 16:46
Akşam 20:21
Yatsı 22:11
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30
Arşiv

Gelişmelerden Haberdar Olun

@