Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Sakarya’da düzenlenen “Depozito İade Sistemi Tanıtım Toplantısı”nda yaptığı açıklamayla çevreci dönüşümde yeni dönemi duyurdu. Bakan Kurum, Depozito İade Sistemi’nin 2026 yılı başında Türkiye genelinde uygulanmaya başlayacağını bildirdi. Geri dönüşümle çevreyi koruyacak olan sistem, aynı zamanda vatandaşlara ekonomik teşvikler sunacak.
500 milyon avroluk katkı bekleniyor
Sıfır Atık projesinin önemli bir ayağını oluşturan Depozito İade Sistemi ile cam, plastik ve metal içecek ambalajlarının geri kazanımı hedefleniyor. Bakan Kurum, sistemin yalnızca çevresel fayda sağlamakla kalmayacağını, yılda 500 milyon avrodan fazla ekonomik katkı sunacağını belirtti. Kurum, "Bu sistem, yeşil büyümeye zemin hazırlayacak, hem çevre kazanacak hem vatandaş," dedi.
İlk test Sakarya’da yapıldı, sıra 81 ilde
Türkiye Çevre Ajansı Başkanı Ferhat Pirinççi, sistemin ilk olarak Sakarya’da test edildiğini ve başarılı sonuçlar elde edildiğini söyledi. Pilot uygulamalar şu anda Erzurum, Samsun, Mersin, Gaziantep, Konya ve İzmir gibi şehirlerde devam ediyor. Pirinççi, sistemin tam kapasiteyle çalıştığında Türkiye’nin atık ithalatını azaltacağını ve tamamen yerli teknolojiyle geliştirildiğini vurguladı.
25 milyar şişe sisteme dahil olacak
Bakan Kurum, Depozito İade Sistemi’nin yaygınlaştırılmasında aşamalı bir plan izleneceğini belirtti. “Önce 7 bölgemizde 7 il merkezinde makine kurulumları tamamlanacak, ardından il ve ilçe ölçeğinde tüm Türkiye'ye yayılacağız. Sistem 25 milyardan fazla içecek ambalajını kapsayacak,” diye konuştu.
Vatandaş teşvik kazanacak
DOA (Depozitosu Olan Ambalajlar) markasıyla yürütülen sistemde vatandaşlar, cam, plastik ve metal şişeleri özel makinelere atarak teşvik puanı kazanacak. Bu puanlar; market, kafe ve restoranlarda alışverişte kullanılabilecek veya başkalarına transfer edilebilecek. Sistem, çevre bilinci ile ekonomik faydayı bir araya getirerek geri dönüşüm alışkanlığını toplum genelinde teşvik etmeyi amaçlıyor.
Çevreci dönüşümde yeni sayfa
2026 itibarıyla Türkiye’nin tüm il ve ilçelerinde aktif hale gelecek sistem, hem bireysel hem ulusal ölçekte daha temiz bir çevre ve daha güçlü bir ekonomi hedefliyor. Bakanlık yetkilileri, sistemin uzun vadede atık yönetimi maliyetlerini düşüreceğini, istihdam alanları yaratacağını ve çevresel sürdürülebilirliği destekleyeceğini ifade etti.
Yeni dönemde her şişe sadece çöp değil, aynı zamanda kazanca dönüşecek. Depozito İade Sistemi, Türkiye’nin sıfır atık vizyonunun en somut adımlarından biri olmaya hazırlanıyor.