Son günlerde Çorum siyasetini dizayn etme ve etkilemeye yönelik bazı internet haber siteleri ve sosyal medyada İskilip ilçesi ile ilgili olumsuz haberlerin yapıldığını ve yayıldığını yakından takip etmekteyim.
Malumunuz daha önce de gündeme gelen ve sayın vekiller tarafından gerekçeli olarak yanıtlanan İskilip Çankırı bölünmüş yol projesi tekrar gündeme getirildi.
Ak Partili İskilip belediye başkanı sayın Recep Çatma’nın açıklamaları anında ulusal muhalif kanallara servis edilerek polemik ortamı oluşturulmaya çalışıldı. Haberin içeriğinde “Nerede Halka Hizmet” ve “12 yıldır İskilip Çankırı bölünmüş yolunu yaptıramıyoruz” türünden açıklamalara yer verildi.
20 yıldan bu yana sözler harmanlamak suretiyle okuyucularla hemhal olan bir düşün adamı olarak İskilip Çankırı bağlantı yolu ve son 12 yıldan bu yana İskilip neler kazanmış? Açıklamalar gerçeği yansıtmak ta mıdır? Araştırma ihtiyacı hissettim.
Dilerseniz İskilip İlçemizin son 12 yıldaki kazanımları üzerine bir analiz yaptıktan sonra İskilip Çankırı yoluna geri dönelim.
Bakınız; son 12 yıllık dönemde İskilip Adalet Sarayı açıldı mı? Açıldı. Bir milyon TL bedel ile SGK merkez binası açılmış. 18 Eylül 2013 tarihinde yaklaşık Beş buçuk milyon TL bedel ile Metin Alkan Halk Eğitim Merkezi binası açılmış. Dört yüz bin TL ödenek sağlanarak Bedri Rahmi Eyüpoğlu kültür ve sanat merkezi açıldı ki; İskilip’in iç turizm destinasyonu açısından bu yatırım son derece önemlidir. Bu konuyu İskilip turizmi ile ilgili bir başka yazımızda ayrıntıları ile ele alacağız. Bir milyon TL ödenek ile İskilip Anadolu öğretmen lisesi; İki yüz seksen beş bin TL ödenek sağlanarak İskilip yer altı göletinin 2010 yılında tamamlanmasıyla birlikte İskilip içme suyu şebekesi yenilenmiş ki; bedeli üç milyon TL olan önemli bir yatırımdır. Toplamda sekiz yüz bin TL olan yatırımlarla tarihi Evlik köyünün (Akşemsettin Hazretlerinin bir dönem yaşadığı köy) restorasyonu ile birlikte çeşitli tarihi eserlerin restorasyonu yapılmış. Tarihi dikiciler ve sandıkçılar sokağı restorasyonu gerçekleştirilmesi projesi için beş yüz bin TL harcama yapılmış. Bu yatırımlar İskilip turizm destinasyonu açısından son derece anlam içermektedir. Metroloji gözlem istasyonu yüz bin T Lve İskilip şehir girişi dört milyon TL bedel ile tamamlandı.
Bu güne kadar İskilip için tamamlanan projelerin toplam bedeli 150 milyon TL e ulaşıyor. Evet, yukarıda özetini açıklamaya çalıştığım İskilip’te tamamlanan projelerdir ki; bunların yanında devam eden ve planlanan projeler söz konusudur.
Sözlerimin başında “İskilip Çorum İçin Özeldir” dedim. Sözlerimi yineliyorum. Evet; İskilip Çorum için ve hatta Türkiye için son derece özel bir coğrafyadır. Dilerseniz İskilip Çorum için neden özeldir? Önce açıklayalım ve sonra da devletin karşılığı 150 milyonu bulan evet yanlış yazmadım150 milyonu bulan özel İskilip bütçesini açıklamaya çalışalım.
İskilip Çorum’un gözbebeğidir. Çünkü İskilip; Anadolu’yu İslam medeniyeti ile yoğuran manevi şahsiyetlerimiz Akşemseddin hazretlerinin aile efradı İskilip’te ikamet ettiği için özeldir, Şeyh Yavsi hazretleri, Ebussuud Efendi ve Atıf Hoca gibi önemli şahsiyetler İskilip’ten yetiştiği için özeldir. Bu açıdan bu gün iktidarda bulunan siyasi erkin varoluş felsefesine uygun olan İskilip coğrafyası bu devlet ve bu millet için son derece önemlidir ki siyasiler de zaten bu önemin farkında olmalarının neticesinde 150 milyon TL lik yatırımı sonlandırmışlar ve dile kolay 200 milyonluk yatırım için de kolları sıvamışlardır. Bu açıdan özellikle son 12 yıllık dönemde İskilip kazanımlarını görmezden gelmek siyaseti bilmemektir. Bu rakamları ifade ederken diğer ilçeleri nüfusları oranında kıyasladığınızda İskilip’in tarihi misyonuna uygun olarak ne derece pozitif ayrımcılıkla değerlendirildiğini açık ve net görmek mümkün olacaktır.
Bu açıdan 2002 yılından bu yana değişim ve dönüşüm geçiren Türkiye ile birlikte İskilip’te değişim, dönüşüm geçirmekte ve pek çok temel ve kronik sorunlar çözülerek halkımızın yaşam kalitesi ve refah seviyesi de artmaktadır. GSYİH’dan ve Milli Gelirden alınan pay İl, İlçe ve birey düzeyinde artmıştır. Dünü ve bugünü iyi bir şekilde ortaya koymak, durum analizi yapmak, gelecek hedeflerimizi sağlıklı bir şekilde planlayabilmek ve gerçekleştirmek açısından elzemdir.
Şimdi gelelim İskilip için planlanan ve devam eden yatırımların analizini yapmaya. Atıf Hoca Devlet Hastanesi yaklaşık yirmi milyon TL, Endüstri meslek ve sağlık meslek lisesi binaları, 100 yataklı İmam Hatip Lisesi yurdu üç milyon TL, 200 yataklı ortaöğretim öğrenci yurdu üç buçuk milyon TL, İskilip doğalgaz projesi dört yüz kırk bin TL, İskilip Kalesi ve kale içi evlerin restorasyonu ile birlikte tarihi sokakların sağlıklaştırılması projeleri devam etmekte olup İskilip turizm destinasyonunu tamamlayacak olan projelerdir ve toplam bedeli beş milyon TL dir. Yapımı devam eden İskilip Tosya yolunun bedeli otuz bir milyon TL dir. İskilip Çankırı yolu projesi hazırlanmış ve ihale aşamasına gelinmiştir ki muhtemel maliyetinin seksen ile doksan milyon TL arasında olacağını tahmin etmekteyim.
Ayrıca ihale edilebilmesi için çalışmaları sürdürülen Kızılırmak sulama projesi Tımarlı 2 regülatörü Çorum ilinin en büyük 2. Sulama projesidir ve Uğurludağ ve Bayat ilçeleri ile birlikte yaklaşık 100 bin dönüm arazi suya kavuşacaktır. Söz konusu projenin hayata geçirilmesi de yaklaşık atmış yetmiş milyon TL dir. Özellikle böylesine geniş kapsamlı projelerin fizibilite etüt, planlama, proje ve ihale aşamaları dikkate alındığında doksanlı yıllarda bu tür kapsamlı projelerden 20 yılda sonuç alınırken bu süre son yıllarda ortalama 7-8 yıla düşürülmüştür ki bu bağlamda eleştirilerin ne kadar yersiz ve kasıtlı olduğu sonucunu ortaya çıkar.
Çorum İskilip yolu ve Yenikanat, Haramidere grubu köprüleri on yedi bin TL. Derekargın Göleti 2015 yılı yatırım programında değerlendirilmekte olup tahmini üç yüz yetmiş beş bin TL bedel ile ihale edileceği müjdesini İskilip’li hemşerilerimizle paylaşmak gerek. Atıksu arıtma tesisi ve kanalizasyon ve yağmursuyu projeleri. Şeyh Yavsi camii restorasyonu sekiz yüz bin TL, Afet önleyici ıslah çalışmaları, yarı açık cezaevi planlaması, Toki konutları örgütlenmesi gibi planlanan ve devam eden projeler İskilip’in Çorum ve Türkiye coğrafyası için ne denli önemli olduğunun işaretidir.
Çalışmalarını tüm Çorum’u kapsayacak şekilde planlayan ve ilçelerin coğrafi özellikleri de dikkate alınarak her birisi için; kendi öz, özgün, dinamikleri, potansiyelleri, talepleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak çalışılan projeler hizmet ve yatırım planlamalarında kamunun ve bürokrasinin kuralları ve ilkeleri, göstergeleri ve parametreleri çerçevesinde gerçekleştirilen çalışmaların bilimselliğini hakkaniyet ölçüsünde değerlendirmek gerekirse İskilip için yukarıda ifade etmeye çalıştığım pozitif ayrımcılığın ön planda olduğu aşikardır.
Bu bağlamda yıllardan bu yana takip edip gözlemlemeye çalıştığım ve gıpta ile izlediğim İskilip ilçemizin örgütlü toplum ve lobicilikteki etkisi de taktire şayandır. Bu duruma geçtiğimiz haftalarda Hitit Üniversitesi ile işbirliği halinde gerçekleşen İskilip sempozyumu bir örnektir . Sempozyum sonucunda ilçenin geleceğine katkı sunabilmek için ortaya konulan verilerin değerlendirilebilmesi açısından yukarıda özetini vermeye çalıştığım mevcut durumu da göz önünde bulundurmak gerekir.
Bu gün gelinen noktada akademisyen kimliğinin yanında Devlet Planlama teşkilatındaki tecrübesini siyasi alanda ustaca değerlendiren ve her ilçe ve her proje için makamında bilimsel dosyalarla klasörler oluşturan Çorum milletvekili Dr. Cahit Bağcı’nın da hakkını teslim etmek gerekir. Ayrıca sayın Bağcı’nın destekleri ile sayın kaymakam Mehmet Yılmaz ve sayın belediye başkanı Numan Sezer’ın ortaya koyduğu ve sonuçlandırdığı İskilip turizm destinasyonuna imza atanları da tarih yazacak ve alkışlayacaktır.
Tartışmalara konu olan İskilip Çankırı yol bağlantısı elbetteki önemsiz bir proje değildir. Ancak sadece İskilip ve Bayat ilçelerini Çankırı üzerinden Ankara’ya bağlayan bir proje olduğu ve bu yolun trafik yükü de değerlendirildiğinde bu gün için çok ta acelesi olmayan ve ancak imkanlar ölçüsünde mutlaka değerlendirilerek sonuçlandırılması gereken bir proje olarak düşünmek gerekir ki, Zaten İskilip ilçemize tarihi misyonundan kaynaklanan ve yetiştirdiği manevi şahsiyetlerin önemine binaen pozitif ayrımcılık uygulanmış ve bu yol bölünmüş yol olarak projelendirilmiştir.
Sakın yanlış anlaşılmasın sadece mukayese etmek adına ve İskilip’imiz için ne derece pozştşf ayrımcılık uygulanarak İskilip Çankırı yolunun ihale aşamasına getirildiğini anlama ve anlatmak adına Çorum Osmancık yolunu örnek vermek isterim. Söz konusu yolun adı Çorum Osmancık yolu olmasına rağmen Türkiye’nin en kuzey ucu olan Sinop ve bölgesini Kargı ilçesi Osmancık Çorum ve Alaca üzerinden Mersin limanına bağlayan ve gerek ticari ve gerekse jeopolitik açıdan önem arz eden Kuzey Güney bağlantı yoludur ve maalesef tek şerittir. Üstelik karayolları verilerine göre de İskilip Çankırı bağlantısından trafik yükü üç kat daha fazladır. Bölünmüş yol olması ile ilgili çalışmalar devam etmekte olup bölgedeki hiçbir siyasi tarafından polemik ve tartışma konusu yapılmamıştır.
Netice de İskilip için yapılan yatırımları ve kazanımlarını yok saymak hakkaniyete uygun olmayıp doğru bir yaklaşım değildir. Bunun yanında devam eden İskilip projelerini yok saymak ise hiç doğru değildir.
Dikkat etmek gerekir ki; polemiğe ve tartışmalara konu olan siyasi demeç ve açıklamalar henüz programı yapanlar Çorum’dan ayrılmadan anında malum haber kanallarına servis edilmiştir. Devamında ise haydi; koçum benim arkandayız, yanındayız, destekliyoruz, helal olsun sana türünden yapımlar yorumlar son derece yanlış ve talihsiz yaklaşımlar olup ortamı germe sonucunu ortaya çıkarır.
Siyaset arenasında başarılı olmak için akla kumanda etmek ve her uzatılan mikrofona konuşmamak, size soru soranların şeceresini araştırmak ve okumak gerekir. En önemlisi ise politik başarı için dersine iyi çalışmak, matematiği ve istatistiği iyi bilmek, iyilikleri görmek, rakamları konuşturabilmek ve çalışanın üretenin hakkını verebilmek 12 yılda nereden nereye gelindiğini iyi okuyabilmektir.