Çorum Yayla Haber Gazetesi

Çorum

Çorum Haber

Çorum Haberleri

Çorum Belediyesi

Çorum Valiliği

Çorumspor

Çorum Gazetesi

Çorum Gazeteleri

Ahmet Ahlatcı

Çorumhaber

Corum

corumhaber

Çorumhaber

Çorum Yayla Haber Gazetesi

Çorum Haber Gazetesi

Çorum Haberleri oku

Sungurlu

Alaca

Osmancık

Sungurlu

İskilip

Kargı

Habercim19

habercim19.com

corumhaber.net

corumhakimiyet.net

çorum time

corum time

çorum valilik

Çorum Belediye

Çorum Belediyespor

Yeni Çorumspor

Çorum Yerel

ÇorumYerel Ekonomi

Çorum Ahmet Ahlatcı

Ahmet Ahlatcı

Çorum Ak Parti

Çorum CHP

Çorum İyi Parti

Çorum MHP

Çorum Gelecek Partisi

Çorum DEVA

Çorum Saadet Partisi

Ahmet Sami Ceylan

Cahit Bağcı

Agah Kafkas

Salim Uslu

Tufan Köse

Oğuzhan Kaya

Kenan Nohut

Ali Haydar Tanrıverdi

Hacı Odabaş

Yusuf Ahlatcı

Mustafa Tahtasız

Çorumluyuz

Çorumlu Amir

Çorumlu

Çorumda

Çorumdan

Çorum Yayla Haber Gazetesi

Yayla Haber

Çorum Yayla Haber

Çorum Haber

Çorum Haber Gazetesi

Çorum Yerel

Çorum Yerel Gazete

Çorum
Corum
Çorumhaber
Corumhaber
çorum gazetesi
çorum gazeteleri
çorum haberleri oku

banner2031

Tüketici hakları konuşuldu

Umut Radyo’da yayınlanan ‘ Herkes İçin Hukuk’ programında ‘Pandemi Günlerinde Uzaktan Satış Uygulamalarında Tüketici Hakları’ konuşuldu.

Güncel 30.05.2020, 15:30 30.05.2020, 22:14 Merve Kayış
585
Tüketici hakları konuşuldu

Uğur Çınar ve Avukat Fatma Gülşah Çataroğlu’nun hazırlayıp sunduğu program ilgiyle dinlendi.

Programda özellikle evde kalmak zorunda olduğumuz pandemi sürecinde AVM ‘lerin ve birçok iş yerinin kapalı olması nedeniyle uzaktan alışverişlerin tercih edilmek zorunda kalındığına dikkat çekildi.

Alışverişlerde internet ve telefonun tercih edilmesinin tüketiciyi koruyan yasal tedbirleri zorunlu kıldığı belirtilerek, bu kapsamda 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde düzenlenen önemli hükümler anlatıldı.

Avukat – Arabulucu Fatma Gülşah Çatroğlu, satışın mesafeli sözleşme kabul edilebilmesi için sözleşmenin tarafların yokluğunda ve bir sistem üzerinden ( telefon , tv, radyo veya internet gibi ) iletişim vasıtaları ile kurulmuş olması gerektiğini dile getirdi.

Çataroğlu, “ Diyelim ki ayakkabı alacaksınız, internet sitesinden gördünüz beğendiniz ve hatta mağazasına ayırttırdınız. Ama sonradan gidip mağazada satın aldınız. Bu durumda mesafeli satış olmaz. Mesafeli satışların ayırt edici özelliği tarafların karşı karşıya gelmeksizin iletişim araçlarıyla sözleşme yapmış olmalarıdır. Mağaza gibi olağan alışveriş yapma mekânları dışında yapılan bu sözleşme türünde taraflar hiç karşılaşmazlar, hatta birbirlerinin yüzlerini dahi görmezler” dedi.

‘MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN İKİ ÖNEMLİ UNSURU: ÖN BİLGİLENDİRME VE CAYMA HAKKIDIR’

Avukat Çataroğlu, mesafeli sözleşmelerde satıcının malı posta, kargo, kurye gibi aracılarla yaptığı, alıcının ise kredi kartı ya da havale gibi elektronik araçlar kullanarak borcunu ifa ettiğini belirterek, “İnternetten yapılan alışverişlerde tüketici açısından bazı riskler bulunmaktadır. Bunların başında çoğunlukla aldatıcı reklam ve hileli işlemler; ödeme aracı olan kredi/ banka kartlarının bilgilerinin kaydedilmesi ve kullanılmaya müsait olması, tüketici mahremiyetinin ihlali ( adres, telefon, mail bilgileri vb. ) , mal ve hizmetlerin ayıplı olması – ürünün tesliminde yaşanan sorunlar, alışveriş sonrasında muhatap bulamama; dolandırılma riski’dir” dedi.

Çataroğlu, kanunda bu risklerin giderilmesi için mesafeli satışlarda ön bilgilendirme ve cayma hakkı kurumlarının mevcut olduğuna dikkat çekerek, “Riskleri en aza indirmenin yolu ise güvenilir sitelerden alışveriş yapmaktır.” dedi.

‘MESAFELİ SATIŞTA KURALINA UYGUN ÖN BİLGİLENDİRME YASAL BİR ZORUNLULUKTUR’.

Mesafeli satışlarda tüketicinin satım kararına etki edecek tüm bilgilerin verilmesi gerektiğini belirten Avukat Çataroğlu şöyle konuştu. “Bu kapsamda satıcının tüketiciye hizmet veya malın temel niteliklerini ve özelliklerini, satıcı ya da sağlayıcının kimlik, vergi numarası ve iletişim bilgilerini, vergiler dahil olmak üzere toplam fiyatını, nakliye ve teslim şeklini ve giderlerini, olası şikayetlere karşı çözüm yollarını, ödeme ve ifaya ilişkin bilgileri, depozito veya varsa diğer mali teminat detaylarını, dijital içeriklere ilişkin koruma önlemlerini kullanım kurallarını, cayma hakkını, kullanma süresi ve usulünü tüketicinin diğer seçimlik haklarını, tüketicinin uyuşmazlık konularını, tüketici hakem heyetine veya tüketici mahkemesine yöneltebileceğini bilgilendirme yükümlülüğü vardır. Son bilgilendirme; siparişin onaylanmasının tüketiciyi ödeme yükümlülüğü altına sokacağı olmalıdır”

‘ÖN BİLGİLENDİRMENİN ŞEKLİ YASAYA UYGUN OLMALIDIR’

Mesafeli satışlarda ön bilgilendirme şeklinin nasıl olacağının ifade edildiğini anlatan Avukat Çataroğlu, “ En az 12 punto büyüklüğünde, anlaşılabilir dildi, sade, açık ve kolay okunabilir bir şekildi yazılı olarak yapılması ve ödeme yükümlülüğüne girmesinden önce yapılması zorunludur. Satıcı’nın ön bilgilendirmeyi yapmaması sözleşmenin kurulmamış sayılmasına sebep olur. Ön bilgilendirmede tüketicinin cayma hakkının da olduğu bildirilmelidir. Zira cayma hakkı konusunda tüketici bilgilendirilmezse cayma süresi başlamamaktadır.’ Dedi.

‘CAYMA’ YASAL BİR TÜKETİCİ HAKKIDIR VE 14 GÜNLÜK SÜREDE KULLANILABİLİR

Memnun kalınmayan bir mal ya da hizmetin hiçbir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden iade etmek için tüketiciye tanınan hakkın ‘cayma hakkı’ olduğunu söyleyen Avukat Çataroğlu, ‘ Cayma hakkını kullanmak için şekil şartı yoktur. Ancak ispat kolaylığı açısından e mail- mesaj dilekçe gibi yazılı bildirim yapılmasında fayda vardır. Bu süre, malın teslimi ile başlar. Sürenin sonunda cayma hakkı kullanılmamışsa hak sona erer. Bu kuralın tek istisnası satıcının tüketiciye cayma hakkı olduğunu bildirmemiş olması halidir. Bu ihtimalde tüketiciye 14 günlük süreye ek olarak 1 yıl içinde cayma hakkını kullanma imkanı verilir. Ancak satıcı cayma hakkını bildirmiş ise 14 günlük sürenin sonunda hak sona erer.

Bununla birlikte tüketici, sözleşme kurulması ile mal teslimine kadar geçecek sürede de cayma hakkını kullanabilir. Satıcının ürün henüz teslim edilmediğinden cayma hakkını kullanamazsınız savunması geçerli değildir.

TÜKETİCİNİN CAYMA HAKKINI KULANAMAYACAĞI HALLER BELLİDİR

Avukat Çataroğlu, cayma hakkının kullanılamayacağı halleri şöyle anlattı. “Çabuk bozulan veya son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler ( örn market alışverişi yaptınız, et,süt, peynir gibi) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler ( örn. İsme özel bardak, tşört, kalem vs )

Tesliminden sonra ambalaj mühür paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan iadesi sağlık ve hijyen için uygun olmayan mallara ilişkin sözleşmeler ( örn mayo,iç çamaşırı vb. )

Tesliminden sonra ambalaj mühür paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler ve yönetmelikte belirlenen diğer hallerdir.

Cayma hakkının kullanılması halinde tüketici aldığı ürünü iade eder. Satıcıda satım bedelini ve varsa kargo ücretini tüketiciye iade eder.

Kaynak: Yayla Haber
Yorumlar (0)

31°
az bulutlu
Namaz Vakti 05 Temmuz 2020
İmsak 03:12
Güneş 05:09
Öğle 12:50
İkindi 16:48
Akşam 20:21
Yatsı 22:09
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 30 63
2. Trabzonspor 29 58
3. Sivasspor 29 53
4. Galatasaray 29 52
5. Beşiktaş 29 50
6. Fenerbahçe 30 49
7. Alanyaspor 30 48
8. Göztepe 30 38
9. Gaziantep FK 30 38
10. Antalyaspor 30 37
11. Kasımpaşa 29 35
12. Gençlerbirliği 30 32
13. Denizlispor 30 32
14. Malatyaspor 30 29
15. Çaykur Rizespor 29 29
16. Kayserispor 29 28
17. Konyaspor 29 27
18. Ankaragücü 30 25
Takımlar O P
1. Hatayspor 31 57
2. Bursaspor 32 55
3. Adana Demirspor 31 54
4. Erzurum BB 31 53
5. Akhisar Bld.Spor 31 51
6. Fatih Karagümrük 31 50
7. Altay 31 50
8. Ümraniye 31 44
9. Keçiörengücü 31 44
10. Giresunspor 31 44
11. Menemen Belediyespor 32 42
12. Balıkesirspor 31 35
13. İstanbulspor 31 34
14. Altınordu 32 33
15. Boluspor 31 30
16. Osmanlıspor 31 24
17. Adanaspor 32 21
18. Eskişehirspor 31 12
Takımlar O P
1. Liverpool 32 86
2. Man City 32 66
3. Leicester City 33 58
4. Chelsea 33 57
5. M. United 33 55
6. Wolverhampton 33 52
7. Arsenal 33 49
8. Sheffield United 32 47
9. Tottenham 32 45
10. Burnley 32 45
11. Everton 32 44
12. Newcastle 32 42
13. Crystal Palace 33 42
14. Southampton 32 40
15. Brighton 33 36
16. West Ham 32 30
17. Watford 33 28
18. Aston Villa 32 27
19. Bournemouth 33 27
20. Norwich City 33 21
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 74
2. Barcelona 33 70
3. Atletico Madrid 34 62
4. Sevilla 33 57
5. Villarreal 33 54
6. Getafe 33 52
7. Real Sociedad 33 50
8. Athletic Bilbao 33 48
9. Valencia 34 47
10. Granada 34 47
11. Osasuna 33 44
12. Levante 33 42
13. Real Valladolid 34 39
14. Real Betis 34 38
15. Deportivo Alaves 34 35
16. Eibar 33 35
17. Celta de Vigo 34 35
18. Mallorca 34 29
19. Leganés 33 25
20. Espanyol 33 24
banner2034
Arşiv

Gelişmelerden Haberdar Olun

@
Bumerang - Yazarkafe