Sendika, sınav sonuçlarının öğrencilerin bilgi ve yeteneklerinden çok, sosyoekonomik koşullarını yansıttığını belirterek, “Özel okul, özel ders ve kurs gibi olanaklara erişebilen öğrenciler avantaj sağlarken, kamusal eğitimin dışına itilen milyonlarca çocuk eşitsiz koşullarda yarışa zorlanıyor” ifadelerine yer verdi.
Açıklamada, bu yıl tam puan alan 719 öğrencinin belirli kentlerde ve özel okul gruplarında yoğunlaşmasının da eğitimdeki yapısal adaletsizliği bir kez daha gözler önüne serdiği belirtildi.
“LGS kaldırılmalı, şeffaf soruşturma başlatılmalı”
Eğitim Sen, 13-14 yaşındaki çocukların tek bir sınavla “başarılı” ya da “başarısız” diye etiketlenmesini pedagojik ve etik açıdan sorunlu bulduklarını ifade etti. Açıklamada, sınav sisteminin çocukları test çözen bireyler haline getirdiği, öğretmenlerin performans baskısı altında ezildiği ve okulların haksız şekilde damgalandığına dikkat çekildi.
2025 LGS’nin ardından kamuoyunda sınav güvenliğine ilişkin ciddi soru işaretlerinin oluştuğunu vurgulayan sendika, bazı öğrencilere soruların önceden ulaştırıldığı ve belli okullarda tam puanların olağandışı biçimde yoğunlaştığı yönündeki iddiaların ciddiyetle araştırılması gerektiğini ifade etti.
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in kamuoyunu aydınlatmak yerine iddiaları “mesnetsiz” olarak nitelendirmesini eleştiren Eğitim Sen, kamu vicdanını rahatlatacak bağımsız ve şeffaf bir inceleme süreci başlatılması çağrısında bulundu.
Beş maddelik talep listesi: Eşit ve kamusal eğitim vurgusu
Eğitim Sen Çorum Şubesi, açıklamasında şu taleplere yer verdi:
LGS’ye dair şaibe iddialarının aydınlatılması ve sınavın kaldırılarak yönlendirme temelli bir yerleştirme sisteminin oluşturulması.
Eğitimin parasız ve kamusal bir hak olarak güvence altına alınması, özel okul teşviklerinin sonlandırılması.
Bölgesel ve sınıfsal eşitsizlikleri giderecek yapısal reformların hayata geçirilmesi.
Başarı odaklı sistem yerine çocukların bütüncül gelişimini esas alan bir yaklaşım benimsenmesi.
Eğitim politikalarının demokratik ve katılımcı biçimde şekillendirilmesi.
Velilere hukuki haklar hatırlatıldı
Açıklamanın sonunda Eğitim Sen, sınav sürecinde adaletsizlik ya da şaibe şüphesi taşıyan velilere yasal başvuru haklarını kullanmaları çağrısında bulunarak, “Bu sadece bireysel değil, toplumsal bir sorumluluktur” ifadelerine yer verdi.
Sendika, “Eğitim hakkı sınavlara değil, kamusal sorumluluğa dayanmalıdır. Adalet, eşitlik ve özgürlük için mücadelemizi sürdüreceğiz” mesajıyla açıklamasını tamamladı.