Uluslararası Tarım Gazetecileri Federasyonu

1956 yılında Belçika’da kurulan “Uluslararası Tarım Gazetecileri Federasyonu (IFAJ)”kuruluşunun 63. yılında bulunuyor. Dünya Tarım Gazetecileri yapılan ilk yıllık kongreden tam 60 yıl sonra geçtiğimiz ay tarım ve turizmin merkezi Antalya’da buluştu. Söz konusu toplantı Antalya ve Türk tarımının eksik olduğunu bildiğimiz tanıtımı bakımından son derece önemliydi. Esasen bu toplantıyla birlikte uluslararası katılımcılar; tarım sektörü temsilcileri, başarılı girişimciler, üniversite, kamu, ve sivil toplum kuruluşları yanında Antalya yerel basını ve ulusal basınla da bir araya gelmiş oldular. IFAJ yönetimi ve üyeleri üzerinde oluştuğunu gözlemlediğimiz pozitif etkinin, Antalya’nın tarımsal potansiyelini dünya tarım kamuoyuna duyurmak bakımından da önemli fırsat sunduğu açıktır. Tabii yakalanan bu fırsattan elde edilen olumlu etkinin sürekliliğini sağlamak için katılımcılarla süreklilik arz eden ilişkiler geliştirmek yönünde çalışmak gerekiyor. Bu amaçla mümkünse her yıl (değilse iki yılda bir kez) IFAJ’ın Antalya’da toplanmasını ve/veya Antalya Tarımı üzerinde güçlü etkileşim ortamı sağlamak gerekiyor.

IFAJ Küresel Sorunlarla Dertleniyor!

Tarım gazetecileri ve iletişimciler arasında mesleki gelişimi sağlamak ve uluslararası ağ oluşturmak üzere kurulan Uluslararası Tarım Gazetecileri Federasyonu(IFAJ 50 ülkede 5 binden fazla iletişimciyi temsil etmektedir ve üye gazeteciler tarafsızdır ve basın özgürlüğü kurallarına bağlıdırlar. IFAJ kar amacı gütmeyen bir meslek birliği olarak 50 ülkede faaliyetlerine devam etmektedir. Söz konusu ağda yer alan gazeteciler tarım endüstrisi ile ilgili yeni teknolojileri ve bilgileri paylaşmaya odaklanmışlardır. IFAJ üyeleri günlük olarak gazeteler, dergiler, radyo yayınları ve internet portallarında, tarım pazarlarından ve kırsal kalkınma politikalarından, biyo yakıtlara ve sürdürülebilir üretim konularına, beslenmeye ve beslenme zorluklarına kadar geniş bir yelpazeyi kapsayan raporlar hazırlamaktadırlar ve dünya kamuoyuna sunmaktadırlar.

Dolayısıyla IFAJ sadece dünyadaki çiftçilere faydalı bilgiler sunan bir kuruluş değil aynı zamanda tüketicilere yönelik bilgilendirme yapmak ve dünyanın geleceği için kritik önem taşıyan konularda da önemli roller üstlenmiş durumdadır. Bu çerçevede Dünya Gıda ve Tarım Örgütü (FAO )ile IFAJ 2014 yılında tarımsal bilgilerin daha geniş küresel paylaşımını artırmak üzere bir ortaklık anlaşmasını imzalamıştır. Söz konusu ortaklık, küresel açlık ve gıda güvenliği, beslenme, sürdürülebilir kalkınma ve balıkçılık ve orman kaynaklarının sorumlu yönetimiyle ilgili bilgi alışverişini ve içerik paylaşımını ve yayın yapmayı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla IFAJ sadece tarım medya dünyasının küresel ölçekte bir sivil toplum kuruluşu olmanın ötesinde; küresel sorumluluklar üstlenen uzman tarım gazetecilerle kitleleri kronik açlık, yetersiz beslenme ve gıda güvensizliği bakımından sorun yaşayan toplumların hayatlarına dokunmayı ve onların yaşam şartlarını dönüştürmek gibi değerli iddialara sahip mesleki ve insani hedefleri birleştirmiş güçlü bir organizasyon kabiliyetindedir.

Neden Antalya ve Türkiye?

Dünya genelindeki çiftçilere yararlı bilgiler sağlamanın ve tüketicileri yeni gelişmelerden haberdar etmenin yerkürenin geleceği için kritik öneme sahip olduğuna inanan IFAJ ile Türkiye ilişkileri son yıllarda somutlaşmıştır. Özellikle “Türkiye Tarım Gazetecileri Yazarları Derneği (TAGYAD)”nin IFAJ ile ortaklaşa çalışmalar gerçekleştirerek 2015 yılında IFAJ üyesi olmasıyla birlikte işbirliği başlamış, 2016 yılında İzmir’de “Uluslararası Tarım Gazetecileri Basın Turu” ve 2018’de de İstanbul’da “Ortadoğu Tarım Gazetecileri Forumu” ile ilişkiler gelişmiştir. Dolayısıyla 5-8 Kasım 2019 tarihleri arasında IFAJ’ın Antalya buluşması kurulan önemli ve sağlam bir altyapı sayesinde hayat bulmuştur.

Antalya buluşması IFAJ’ın Kanadalı Başkanı Owen Roberts ile TAGYAD’ın Başkanı Gazeteci ve Yazar İsmail Uğural’ın ortak başarısı olarak değerlendirilebilir. Söz konusu etkinliğe Rusya, Ukrayna, Gürcistan, İran, Irak, Ürdün, İsrail, Japonya, Kanada, Finlandiya, İngiltere, Hollanda, Belçika, Macaristan, Hırvatistan, Sırbistan, Bosna Hersek, Bulgaristan, Avusturya ve Fransa gibi 20 farklı ülkeden tarım gazetecisi ve yazarı katıldılar. IFAJ Antalya Forumu kapsamında teknik toplantılar ve paneller yanında Antalya’nın tanıtımına yönelik “Expo 2016 Dünya Sergi alanı ziyareti ve Korkuteli teknik gezileri” yapılarak kapsam genişletilmiştir. “Avrupa ve Balkan Ülkeleri Tarım Gazetecileri Forumu” olarak temalandırılan buluşma Kundu Delphin Hotel ve Growtech Fuar organizasyonun desteğiyle beklentilerin üzerinde bir etkileşimle tamamlanmıştır.

Yine etkinlik kapsamında Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) Yönetim Kurulu Başkanı Hakkı Bahar, Antalya Ticaret Borsası (ATB) Yönetim Kurulu Üyesi Cüneyt Doğan ve Antalya Ticaret Sanayi Odası (ATSO) Yüksek İstişare Kurulu Üyesi Harun Öztürk de konuşmacı olarak yer aldılar. Ayrıca “Antalya ve Türkiye’de Tarım” paneli yanında son yıllarda önemli çıkış yapan Türkiye Tohumcular Birliği (TÜRKTOB) oturumunda Başkan Savaş Akcan’ın “Türkiye’de Tohumculuğun Geleceği” sunumu kayda değerdi. Özel davetli olduğumuz forumda biz de Akdeniz Üniversitesi’ni temsilen oturumlara katılım sağladık. Ortak oturumda ise “Çiftçiler için Tarım ve Sosyal Medya (Agro-Social Medya for Farmers)” başlıklı bir sunum yaparak yerel ve küresel tarım medyasının tarım sektörü için öneminden ve yayım işlevinin geliştirilmesinin gerekliliğinden bahsettik. Yine tarım medyasının hedef kitlenin doğru bilgi elde etmesini sağlamak, doğru girdi kullanmak, ürün ve girdi fiyatlarına ulaşmak, üretim ve fiyat tahminlerini sunmak, çiftçileri örgütlenmesine yardımcı olmak ve işbirliğini geliştirmek, yeni teknolojileri tanıtmak ve etkin kullanımına yönelik bilgileri sunmak ve paydaşların dış dünya ile iletişimi geliştirmek bakımından önemli rollere sahip olduğuna yönelik görüşlerimizi paylaştık.

Sonuç itibariyle IFAJ gibi insanlığın geleceğine yönelik küresel kaygıları paylaşan bir sivil toplum kuruluşuyla ülkemizdeki sivil toplum kuruluşlarının ortaklaşa çalışarak yararlı ilişkiler tesis etmesi ve projeler üreterek hem ülkesel ve hem de küresel düzeyde etki yapacak girişimlerde bulunması son derece önemli ve değerlidir. Aynı şekilde 5 yıl önce başlayan ve Antalya Forumu ile ivmesi yükselen ilişkilerin, yapılacak ortak çalışmalarla Antalya ve Türkiye’nin tanıtımına ve tarım sektörünün gelişmesine katkı sağlaması söz konusudur. Bu süreçte yerel, ulusal ve uluslar arası düzeyde katkı veren ve verecek olan herkesin gönülden tebrik ve teşvik edilmesi gerekiyor.