Rüştü Çağlar, Belediye Meclisi’nin Nisan dönemi toplantısında Çorum Belediyesinin 2021 yılı faaliyet raporu ve denetim kurulu raporu hakkında partisinin görüşlerini açıklayarak, bazı uyarılarda bulundu.
Çağlar, “Belediyemizin 2021 yılı gider bütçesi 692.515.000,00 TL olup, 2020 yılından 10.923.837,46 TL devirle birlikte toplam net bütçe ödeneği 703.438.837,46 TL’dir. Burada dikkat çeken husus faize ödediğimiz paradır, yani 31.375.149,29 TL.’dir. Yani toplam harcanın % 5,1’dir, tüm personellere ödediğimiz 57.534.211,46 TL’nin yarısından fazladır. Belediyeyi bu borç sarmalından kurtarmamız lazım yoksa bizim bizden önce ki yönetimlerden ne farkımız kalır” diye konuştu.
Rüştü Çağlar’ın meclisteki konuşması şu şekilde:
“Çorum Belediyesinin yıllara göre personel durumuna baktığımızda 2021 yılında 2020 yılına göre memur sayısında 21 kişi artarken, şirket den alınan eleman sayısı 38 kişi olmak üzere toplam 2021 yılında personel sayısı 59 kişi artarak 1933 kişiye ulaşmıştır. Faaliyet raporunda hangi müdürlükte kaç memur, işçi, sözleşmeli ve şirket elemanı çalıştığı gayet açık bir şekilde belirtilmiştir. Bu tabloda dikkati çeken birim İç Kontrol Birimidir.
Çorum Belediyesinin teşkilat yapısında, Özel Kalem Müdürlüğü ve İç Kontrol Birimi doğrudan Başkana bağlı birimler olarak belirlenmiştir. Personel dağılım tablosuna baktığımızda İç Denetim Biriminde 1 adet memur bulunduğu, başka da personel olmadığı görülmektedir. 2020 yılı Sayıştay Denetim Raporunda İç Kontrol Birimi konusu büyük bir eleştirisi konusu yapılmıştı.
2021 yılı faaliyet raporu sayfa 23’de iç denetim süreci belediyemiz bünyesinde görev yapan iç denetçilerimiz tarafından yürütülmektedir. Çorum Belediyesi İç Denetim Birimi 2021 yılı faaliyetleri kapsamında 2 müdürlükte sistem-uygunluk denetimi gerçekleştirmiştir. Faaliyet dönemi içerisinde Emlak İstimlâk Müdürlüğü ve Mali Hizmetler Müdürlüğü için sistem uygunluk denetimi gerçekleşmiştir denilmektedir. Ayrıca 2021 yılında 66 adet soruşturma yapılmıştır denilmektedir. Bu soruşturmalarda herhangi bir ceza unsuru bulunmuş mudur, sorumlular hakkında gerekli cezai-müyyideyi uygulanmış mıdır?
Yine personel ile ilgili tablolarda şu acı gerçeği görmekteyiz, şirket elemanlarından 136’sı yüksekokul, 155’i üniversite ve 13 elamanın ise yüksek lisans sahibi olmak üzere toplam 304 personel üniversite mezunudur. Bu elemanlar umarım Belediyede layık oldukları kendi meslekleri ile ilgili birimlerde çalışıyorlardır. Yani Belediyemizde okumuş meslek sahibi mühendis, öğretmen ekonomist vs meslekler sınıfı ne yazık ki şirket personeli olarak çalışıyor. Çalışmasında sıkıntı yok ama bu arkadaşların özlük haklarında büyük kayıplar oluşmaktadır. Aynı odada çalışan memur statüsünde ki bir mühendis 11-12 bin TL maaş alırken yan masa da oturan mühendis şirket elemanı 4.500 TL ye çalışmaktadır.
2021 yılı bütçesi hazırlanmış olup; Belediyemizin gider bütçesi 692.515.000,00 TL, gelir bütçesi ise 647.515.000,00 TL olarak öngörülmüştür. Gelir ve gider bütçesi arasındaki 45.000.000,00 TL’lik fark, açık/fazlanın finansmanı tablosu ile denkleştirilmiştir. 2021 mali yılı gelir bütçesine ilişkin olarak; bütçe büyüklüğü 647.515.000,00 TL’dir. Bütçe gelirleri ile kesinleşen rakamlar net tahsilat 530.500.206,12 TL.’dir. Gerçekleşme oranı % 81,9’dır.
Ekonomik sınıflandırmaya göre gelir bütçemiz; Vergi Gelirleri, Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri, Alınan Bağış ve Yardımlar ile Özel Gelirler, Diğer Gelirler ve Sermaye Gelirleri olmak üzere 5 ana gelir kaleminden oluşmaktadır.
Vergi Gelirleri; Emlak Vergisi, İlan Reklam Vergisi, Çevre Temizlik Vergisi, İşgal harcı vb. vergi ve harçlardan oluşmaktadır. 2021 yılı gelir bütçesinde 40.200.000,00TL olarak tahmin edilen vergi gelirleri, yılsonu itibariyle % 134,6 oranında gerçekleşerek 54.095.685,82 TL olmuştur.
Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri; Mal ve hizmet satış gelirleri, kurum karları ve kira gelirlerinden oluşmaktadır. 2021 yılı gelir bütçesinde 123.220.000,00TL tahmin edilen Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri 95.446.660,50 TL olarak gerçekleşmiştir. Yılsonu itibariyle gerçekleşme oranı da %77,5 olmuştur.
Bağış ve Yardımlar ile Özel Gelirler; Proje yardımları, muhtelif kurum ve kişilerden alınan bağış ve yardımlardan oluşmakta olup bu gelir kalemi için 40.030.000,00 TL bütçe öngörülmüş, yılsonu itibariyle 8.065.638,62 TL gelir elde edilerek, % 20,1’lik gerçekleşme oranı sağlanmıştır.
Diğer Gelirler; toplam gelirler içindeki en önemli payı; Merkezi idare bütçe vergi gelirlerinden alınan paylar kurumlardan alınan paylar, faizler ve ceza gelirlerinden meydana gelen Diğer Gelirler kalemi oluşturmaktadır. 2021 yılı bütçesinde 255.525.000,00TL olarak tahmin edilen bu gelir kalemi, yıl sonu itibariyle %123,4 oranla gerçekleşerek 315.349.688,62 TL olmuştur.
Sermaye Gelirleri; Taşınır ve taşınmaz mal satış gelirlerinden oluşmaktadır. 2021 yılı bütçesi 189.050.000,00 TL olarak öngörülmüş olup yılsonunda %30,4 oranında gerçekleşerek 57.542.532,56 TL’lik gelir rakamına ulaşılmıştır.
Gelir toplamı bir önceki yıla göre %21,6 artış göstermiştir. Artış oranlarına bakıldığında; “Vergi Gelirleri” bir önceki yıla göre %59,4 artış ,“Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri” %15,4 artış gösterirken, proje gelirlerinin içerisinde yer aldığı “Alınan Bağışlar ve Yardımlar İle Özel Gelirler” kalemi %703,4 artış göstermiştir. Artış miktarı en fazla olan gelir kalemi ise “Diğer Gelirler” kalemidir. Diğer Gelirler de bir önceki yıla göre 79.967.961,83 TL artarak %34’lük bir artış meydana gelmiştir. 2021 yılında “Sermaye Gelirleri” ise bir önceki yıla göre %30,9 azalmıştır.
Sonuçta öngörülen 647.515.000,00 TL. gerçekleştirilememiş ve bütçe gelirleri ile kesinleşen rakamlar net tahsilat 530.500.206,12 TL. dir. Gerçekleşme oranı % 81,9’dır.
Belediyemizin 2021 yılı gider bütçesi 692.515.000,00 TL olup, 2020 yılından 10.923.837,46 TL devirle birlikte toplam net bütçe ödeneği 703.438.837,46 TL’dir. Burada dikkat çeken husus faize ödediğimiz paradır, yani 31.375.149,29 TL.’dir. Yani toplam harcanın % 5,1’dir yani tüm personellere ödediğimiz 57.534.211,46 TL’nin yarısından fazladır. Belediyeyi bu borç sarmalından kurtarmamız lazım yoksa bizim bizden önce ki yönetimlerden ne farkımız kalır.
2021 yılı faaliyetlerinden olan Nazım İmar Planı çalışması ne olmuştur. Çorum’un önümüzde ki 50 yılını planlayacak olan ve geçen yıl ihale çıkarılıp ihalesi iptal edilen Nazım İmar Planı ile ilgili çalışmalar ve ihale süreçleri 2022’de devam edecek midir?
Dünyanın merkezi olan Saat Kulesi önünde ki trafik sorununu kim çözecek, geçen yıl gündeme geldiğinde trafik ışıkları sinyalizasyon çalışması yapılacağını söylediniz ama hiçbir çalışma yapılmadı.
Dr. Turhan Kılıççıoğlu stadının bulunduğu alan ile ilgili çalışmalar ne oldu, burası Çevre Bakanlığına devredildi ve kongre merkezi millet bahçesi yapılacağı söylendi ama stadın çatısı söküldü ve bu hali ile kaldı, bura ile ilgili faaliyetiniz ne olacak?”