Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı tarafından kabul ve finanse edilen, Boğazkale İlkokulunun koordinatör olduğu, “2018-1-TR01-KA101-048839” numaralı ve “Integration of SEN Children Through Fun Activities / Özel Eğitime İhtiyacı Olan Çocukların Oyun Aktiviteleri Yoluyla Entegrasyonu” başlıklı KA101 (Okul Eğitimi Personel Hareketliliği) projemizin son hareketliliği İtalya’da gerçekleştirildi.

İtalya’da düzenlenen “Teenagers With Behavior Disorders or Bad Boys / Davranış Bozukluğu Olan Çocuklar mı, Kötü Çocuklar mı?” isimli eğitime Boğazkale İlkokulu okul müdürü Mehmet Yılmaz, Müdür Yardımcısı Fatma Gündoğdu, Sınıf Öğretmeni Gamze Şen Cengiz ve Anasınıfı Öğretmeni Gözde Delibalcı Hardal katıldı. Kursa katılan öğretmenler eğitimlerini başarıyla tamamlayarak sertifikalarını ve Europass Belgelerini aldı. Proje eğitimlerini başarıyla tamamlayan öğretmenler kurs bittikten sonra Reggio Emilia, Venedik, Bologna, Modena şehirlerini de gezdi.

Proje hakkında bilgi veren Boğazkale İlkokulu Müdürü Mehmet Yılmaz, Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı tarafından finanse edilen Erasmus+ projelerinin öğretmenlerimizin kendilerini geliştirmeleri için çok önemli bir fonksiyon oluşturduğundan bahsetti.

Yılmaz, “Okulumuzun ve öğretmenlerimizin bu projedeki amacı özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerimizin, hak ettikleri yaşam düzeyine ulaşabilmeleri ve eğitim imkanlarında en üst düzeyde yararlanabilmelerini sağlamaktır. Öğrencilerimize yaparak yaşayarak öğrenme imkanı sunmak, onları işitsel ve dokunsal açıdan desteklemek ve ilgilerini derse çekerek öğrenmelerini kalıcı hale getirmektir. Bu kapsamda Avrupa’nın farklı ülkelerindeki kurs merkezlerinde düzenlenen eğitimlere katılarak alanımızla ilgili çalışmalar yapmaktayız. “Integration of SEN Children Through Fun Activities / Özel Eğitime İhtiyacı Olan Çocukların Oyun Aktiviteleri Yoluyla Entegrasyonu” başlıklı proje özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler alanında hazırlanıyor” dedi.

İtalya'da düzenlenen kursta işlenen konuları anlatan Mehmet Yılmaz, "Akran zorbalığı, akran zorbalığının karakteristik özellikleri, normal agresif ve pedagojik agrasif, akran zorbanın grup olarak özelliklerinin neler olduğu, zorba, kurban özellikleri, davranış bozukluğu olan öğrenciler, iyi çocuk−kötü çocuk, okulda bu öğrenciler için alınabilecek önlemler, beslenme düzeni, okulda düzenlenecek seminerler, sınıfta oynanabilecek oyunlar, zihinsel bozukluklar, otizmli çocukların davranış özellikleri, hiperaktivite, İtalya eğitim sistemi, özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin özellikleri, özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler için hazırlanan plan ve programlar şeklindedir” ifadelerine yer verdi.

Okul Müdürü Mehmet Yılmaz açıklamalarına şu şekilde devam etti;

“Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri ile onların özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen eğitime "özel eğitim" denir. Çoğunluktan farklı ve özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara sunulan, üstün yetenekli olanları yetenekleri doğrultusunda en üst düzeye çıkmasını sağlayan, yetersizliği engele dönüştürmeyi önleyen, engelli bireyi kendine yeterli hale getirerek, topluma kaynaşmasını ve bağımsız, üretici bireyler olmasını destekleyecek becerilerle donatılan eğitimdir. Özel eğitime ihtiyacı olan birey, çeşitli nedenlerle, bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri açısından yaşıtlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren bireye denir. Bireyin yetersizliği nedeniyle, yaşadığı sürece, yaş, cins, sosyal ve kültürel farklılıklara bağlı olarak oynaması gereken rolleri gereği gibi oynayamama durumuna engel denir. Zedelenme ya da bazı sapmalar sonucu, bir insan için normal bir etkinliğin ya da yapının önlenmesi, sınırlandırılması haline yetersizlik denir.

Özel eğitim, genel eğitimden içerik yönünden yani nelerin öğretileceği yönünden farklılaşmaktadır. Olağan çocukların kendiliğinden edindikleri becerilerin büyük bir kısmını yetersizlikten etkilenmiş özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara, yoğun ve sistematik biçimde öğretmek gerekmektedir. Örneğin, giyinme, soyunma, yemek yeme becerilerini çocuklar, yetişkinleri gözleyerek, taklit ederek öğrenirler. Genel eğitimden özel eğitimin ayrıldığı bir diğer nokta ise içeriğin düzenlenişidir. Genel eğitimde içerik, ortalama çevresindeki çocuklar için merkezi programlarla belirlenirken, özel eğitimde programın içeriğini çocuğun ihtiyaçları belirler. Özel Eğitimin Temel İlkeleri, Özel eğitime ihtiyacı olan tüm bireyler; ilgi, istek, yeterlilik ve yetenekleri doğrultusunda ve ölçüsünde özel eğitim hizmetlerinden yararlandırılır.

Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimine erken yaşta başlanması esastır. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitime ihtiyacı olan bireyi, sosyal ve fiziksel çevrelerinden mümkün olduğu kadar ayırmadan plânlanır ve yürütülür. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyin eğitim performansları dikkate alınarak; amaç, içerik ve öğretim süreçlerinde uyarlamalar yapılarak, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitilmelerine öncelik verilir. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyin, her tür ve kademedeki eğitimlerini kesintisiz sürdürebilmeleri için her türlü rehabilitasyonlarını sağlayacak kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılır.

Özel eğitime ihtiyacı olan birey için, bireysel eğitim plânı hazırlanır ve eğitim programları bireyselleştirilerek uygulanır. Ailelerin, özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif katılmaları ve eğitimleri sağlanır. Özel eğitim politikalarının geliştirilmesinde, özel eğitime ihtiyacı olan bireye yönelik etkinlik gösteren sivil toplum örgütlerinin görüşlerine önem verilir. Özel eğitim hizmetleri, özel eğitime ihtiyacı olan bireyin toplumla etkileşim ve karşılıklı uyum sağlama sürecini kapsayacak şekilde plânlanır.”