Psikolog Melda Dönertaş, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda davranışçı tedavi yöntemleri hakkında bilgiler vererek, öncelikle ne ile mücadele edileceğinin tanımının yapılması gerektiğini söyledi.
Olumsuz denilen davranışların kaynağının katılımsal ya da biyokimyasal nedenler olduğuna değinen Dönertaş, çocuklar için ilgi görmenin çok önemli olduğunu olumlu ilgiyi elde edemediklerinde olumsuz da olsa ilgi görebilmek için çaba gösterdiklerini vurguladı.
Bugün Hitit Üniversitesi Çorum Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde gerçekleştirilen “Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu” konulu panele konuşmacı olarak katılan Psikolog Melda Dönertaş, “Çocuğun kendi kendine oynamasını sağlamak için çocuğunuz olumlu bir şey yaparken ona olumlu ilgi gösterirseniz, çocuğunuzun iyi davranışlarının artmasını sağlayabilirsiniz. Yanlış inanışlar, aman ses etmeyelim de dalmışken oyununa devam etsin, bizi rahatsız etmesin. Onu översek şımarır bir daha hiç güzelce oyun oynamaz. Ben meşgulken sen yapabilirsin. Kısa bir süre sonra olumlu ilgi gösterin ve devam etmesini isteyin. Aralıkla bu süreci tekrarlayın. Bu süre içinde sizi rahatsız etmediği için övücü sözler söyleyin. Her gün olumlu ilgi gösterme aralığını arttırarak uygulamaya devam edin. Zamanla çocuğun kendi başına aktivite yapabilmesi sağlanacaktır” dedi.
Dönertaş, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Özel zaman 20-30 dakika, ilk haftalarda 4-5 gün, ilerleyen aşamalarda haftada 2-3 gün. Oyun ve aktivite seçimi çocuğa bırakılmalıdır. Her gün belirlenen zamanlarda uygulanmalıdır. Bire bir uygulama olmalıdır. Sadece bu aktivite için ayrılmış stressiz bir zaman dilimi seçilmelidir. Oyunun inisiyatifi çocuğa bırakılmalıdır. Memnuniyet söz ve jestlerle ifade edilmelidir. Olumsuz davranışlar göz ardı edilmeli bu davranışlar sürerse nedeni belirtilerek aktivite sonlandırılmalıdır.

Çocuğunuzun uyumlu davranışlarını artırmak için ne kadar iyi yaptığını söyleyin. Yaptığınız övgü davranışa yönelik olmalıdır. Etkili yönerge vermede yönerge basit olmalıdır. aynı anda üç beş yönerge olmamalıdır. Yönergenin yerine getirilebilmesi için yeterli süre verilmelidir. Çocukla göz teması kurulmalıdır. Çocuğun dikkatini dağıtabilecek etkenler kaldırılmalıdır. Hatırlatma yapmak ve sizi anlağından emin olmak gerekebilir. Görev kartları yapılabilir.
Marka, jeton ve puan sistemi uygulaması, sistematik ve planlı bir yöntemdir. İyi bir şey yaparsam karşılığını alırım düşüncesi oluşur. Anne ve babaların çocuklarının olumlu davranışlarına ilgileri artar.”