Eylül Ekim, Kasım ve Aralık derken 2012- 2013 öğretim yılını yarıladık. Öğrenciler yorucu bir maraton sonrasında iki haftada olsa dinlenmeyi hak ettiler.
Ancak; hemen her karne döneminde karne faciaları ile ilgili haberlere şahit oluruz. Öğrencinin karnesinde olması muhtemel zayıf notlar neticesinde aklı sıra çocuğunu cezalandırmaya kalkışan veliler çocuğun geleceğine dinamit koymaktan bi haber yanlış üstüne yanlış yapar.
Şunu unutmamak gerekir ki her çocuk özeldir ve her çocuğun ilgi ve yetenekleri farklıdır.
Netice de her çocuktan her derste aynı başarıyı beklemek son derece yanlış bir anne baba tutumudur. Özellikle çocukların sınıf arkadaşları ile mukayese edilmesi, ailede diğer çocuk ve kardeşlerle kıyaslanması ve bu bakımdan horlanıp aşağılanması trajik sonuçlar doğurabilecek olaylara gebedir.
Karne tek başına başarıyı ölçen bir nesne değildir. Karne sadece velileri bilgilendirme ve önlemler alınmasını, bir dizi kararlara gidilmesini okul ile işbirliği yapılmasını, öğrenci açısından planlı ve programlı bir ortam sunulmasını gerektiren bilgi amaçlı hazırlanmış bir belgedir.
Karne çocuğa ceza verilmesini gerektiren bir evrak olarak görülmemelidir. Bilakis çocuğun mevcut durumunun değerlendirildiği ve ödüllendirmeyi gerektiren bir kavram olarak görülmelidir.
Karnedeki başarısızlık aslında sadece öğrenciyi ilgilendiren bir durum da değildir. Bu bağlamda karnedeki sonuçlardan öğrenci velisi de kendisine bir ders çıkarmalı bir dizi planlamaya giderken öğrenci ile birlikte önlemler almalıdır.
Şunu unutmamak gerekir ki başarısız bir karne başarısız bir veliyi işaret eder. Netice de öğrencinin karnesindeki başarısız görüntü var ise burada velinin başarısızlığı da söz konusudur. Dolayısı ile sonucunu değerlendirmek ve gereğini yapmak ta veliye düşmektedir. Burada en doğru olan ise velinin ivedilikle öğretmen ile iletişime geçmesi ve birlikte hareket etmesi olup bu ayrı bir yazı konusudur.
Bizim bu gün üzerinde duracağımız konu ise karnedeki durum ne olursa olsun velinin çocuğa değer verip onunla ilgilenmesidir.
Başarısız bir karnede velinin yapacağı ilk iş farkındayım, aslında bende seni biraz ihmal ettim ama bundan sonra geleceğe bakalım. Senin bu işi başarabileceğini biliyorum. Sen istersen bu dersi başarırsın. Bundan sonra birlikte hareket edelim. Neyse haydi şimdi birlikte bir yemek yiyelim. Şöyle bir gezelim, bir çay içelim, sonra da birlikte bir plan yaparız. Şu iki hafta güzel geçsin. Dinlenmeye ihtiyacın var. Sana güveniyorum gibi ifadeler kullanmalı ve onu anlayışla karşıladığınızı belirtmelisiniz.
Fiziki ve sözel şiddetten kesinlikle uzak durmalı ve aksine ona değerli olduğunu hissettirmelisiniz.
Başarı dolu bir karne ile karşılaştığınızda ise ödül başarıyı pekiştirecektir. Özellikle okulöncesi ve ilkokul öğrencileri için önem arz eden başarıyı ödüllendirme gelecekte yeni başarıların habercisi olacaktır.
Burada sınıf öğretmenlerine de önemli sorumluluklar düşmektedir. Öğrencilerin karnelerinin boş bir şekilde verilmesi yerine okul idaresinin de desteği alınarak öğrenci karnelerine öğrencinin ilgi alanını da dikkate alarak ilişkilendirilecek küçük hediyeler yanında, öğrenciye ve veliye mektup niteliği taşıyan notlar, karnelerin kurdelelerle süslenmesi, nazar boncukları vb uygulamalarla anlamlaştırmak ta işini önemseyen öğretmenlerin uygulamaları olarak dikkat çeker.
Böyle bir uygulamada öğrencinin Başarısı tetiklenir ki öğrenci kazanır, öğrenci ile birlikte öğretmen ve velide hali ile kazanmış olacaktır.